جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ساخت جایگزین‌های استخوانی سه برابر مقاومتر به شکستگی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18609
دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 11:42

ساخت جایگزین‌های استخوانی سه برابر مقاومتر به شکستگی در کشور

پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت جایگزین‌های استخوانی زیست تخریب پذیر از جنس نانوکامپوزیت زیرکونیا-کلسیم فسفات دوفازی (BCP-ZrO2) شدند که مقاومت به تردی و شکنندگی این محصول سه برابر نمونه‌های موجود در بازار است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، امید فخرایی در رساله دکتری خود در رشته مهندسی مواد به عنوان مجری این طرح با تشریح مراحل انجام این پژوهش گفت: در این پژوهش نانوکامپوزیت های BCP-ZrO2 حاوی درصدهای مختلف حجمی فاز زیرکونیا با اندازه ذرات متفاوت و با روش های متفاوت زینتر تهیه و بررسی شدند. زینتر نمونه ها شامل فرایندهای زینتر معمولی در کوره الکتریکی ، زینتر توسط تشعشعات مایکرویو در و زینتر پلاسما جرقه ای SPS در دماهای متفاوت بوده است.

وی افزود: علاوه بر ساختار، خواص مکانیکی این نانوکامپوزیت ها، مکانیزم های شکست فعال و رفتار منحنی R در آنها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. در انتها مشخص شد که نمونه نانوکامپوزیت با بالاترین خواص مکانیکی (به خصوص در مقدار چقرمگی شکست) مربوط به نمونه دارای ۳ درصد حجمی نانوزیرکونیا تولید شده به روش SPS می‌باشد که مقاومت به رشد ترک و سختی آن تقریبا سه برابر جایگزینهای کلسیم فسفاتی می باشد.

به گفته وی همچنین این کامپوزیت علاوه بر خصوصیات مکانیکی مطلوب، از خواص بیولوژیکی و زیست تخریب پذیری قابل قبولی برخوردار بوده و امکان جذب و جایگزینی با بافت استخوانی جدید در آن وجود دارد.

این پژوهش با راهنمایی دکتر سعید حصارکی و دکتر مسعود علیزاده و مشاوره دکتر تورج عبادزاده در پژوهشکده سرامیک انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه‌اندازی مرجع تحقیقات نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

تولید نانو پوشش آنتی وایرال گووید ۱۹ برای استفاده در البسه پزشکی و ماسک در کشور

شیمیدان ایرانی برنده جایزه بین المللی یونسکو شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها