چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

از ۱۰۸ دانشمند در دولت دهم تا ۴۶۶ دانشمند بین‌المللی دولت یازدهم/رشد علمی ۴۰ درصدی ایران با چه منطقی در مناظره‌ها زیرسوال رفت؟!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18560
یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 14:35

از ۱۰۸ دانشمند در دولت دهم تا ۴۶۶ دانشمند بین‌المللی دولت یازدهم/رشد علمی ۴۰ درصدی ایران با چه منطقی در مناظره‌ها زیرسوال رفت؟!

اشاره به کاهش رشد علمی ایران در مناظره اخیر برخی نامزدها درحالی صورت گرفت که جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم، ضمن رشد ۴۰ درصدی در تولید علم پزشکی، با افزایش سه‌برابری اخذ استنادات در مقالات و بهبود کیفیت تولیدات علمی مواجه بوده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از مطالب غیر واقع مطرح شده در مناظره جمعه ۱۵ اریبهشت ۹۶ از سوی برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در مورد کاهش رشد علمی ایران، گزارشی در زمینه رشد علمی ایران بویژه در حوزه علوم پزشکی در دولت یازدهم ارائه کرد.

افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان و درآمد حاصل از فروش محصولات آنها

بر اساس گزارش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در آغاز دولت یازدهم ۳۸۲ شرکت دانش بنیان در حوزه پزشکی فعالیت داشتند و  ۴۸۷  محصول  دانش بنیاد تولید می کردند و ۷۵۰ نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار بودند. تعداد شرکت های دانش‌بنیان تا ابتدای سال ۱۳۹۶ به ۸۴۸ شرکت و تعداد محصولات دانش بنیان به ۲ هزار و ۹۷ محصول رسید و ۱۰ هزار و ۲۰۰ شغل در این شرکت ها ایجاد شده است .
میزان فروش محصولات شرکت های دانش بنیان نیز از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در ابتدای دولت یازدهم به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.
افزایش تعداد مقالات علمی ایران

در سال ۲۰۱۳ میلادی و آغاز این دولت، تعداد مقالات حوزه علوم پزشکی ایران در اسکوپوس ۹ هزار و ۹۴۳ مقاله بود که در سال ۲۰۱۶ به ۱۴ هزار و ۹۰۲ مقاله رسید، یعنی تقریبا ۵۰ درصد رشد داشته است.
مقالات علوم پزشکی  ایران در ISI نیز از ۸ هزار و ۲۹۷ مقاله در سال ۲۰۱۳ به ۱۳ هزار و ۸۰۹ مقاله افزایش یافته است.

به طور کلی تعداد مقالات علمی ایران در سال ۲۰۱۳ در ISI در پزشکی و غیر پزشکی ، ۳۰ هزار و ۱۲۴ مقاله بود، در سال ۲۰۱۵ تعداد مقالات به ۳۷ هزار و ۹۹۶ رسید و در سال ۲۰۱۶ این تعداد به ۴۴هزار و ۶۰۴ مقاله افزایش یافت که از رشد علمی ۴۰ درصدی ایران نسبت به سال ۲۰۱۳ در آی اس آی نشان دارد.

در سال ۲۰۱۳ نیز تعداد مقالات علمی ایران در اسکوپوس ۴۲ هزار و ۱۵۱ مقاله بود که در سال ۲۰۱۵ به ۴۴ هزار و ۲۲۲ مقاله و در سال ۲۰۱۶ به ۵۱ هزار و ۸۷۶ مقاله، افزایش یافت و نشان دهنده رشد ۳۰ درصدی نسبت به زمان آغاز دولت یازدهم است.
استناد به مقالات علمی ایران

تعداد استنادات به مقالات ایران در سال ۲۰۱۳ درحوزه علوم پزشکی، ۱۷ هزار و ۵۲ استناد بود درحالی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۷ هزار و ۷۰۳ استناد رسید که نشان دهنده جهش سریع کشور در مقوله کیفیت مقالات علمی پزشکی در دنیا است.

دانشمندان یک درصد برتر جهان بر اساس استنادات در ISI

در آغاز دولت یازدهم، فقط هشت دانشمند یک درصد برتر در حوزه علوم پزشکی داشتیم که اکنون این تعداد به ۳۹ نفر رسیده است.  تعداد دانشمندان ایرانی با H index بالای ۱۵ از ۱۰۸ نفر به ۴۶۶ نفر رسیده است، , این همان جهشی است که در رسیدن به کیفیت پژوهش و مرجعیت علمی در کشور حاصل شده است.

رتبه فناوری ایران در جهان

در رتبه‌بندی جهانی فناوری Global Innovation Index رتبه ایران از ۱۲۸در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۷۸در سال ۲۰۱۶ میلادی ارتقاء پیدا کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها