پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نخستين زنجيره ارزش انستيتو متانول كشور افتتاح شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18529
یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 12:39

نخستين زنجيره ارزش انستيتو متانول كشور افتتاح شد

نخستين انستيتو زنجيره ارزش متانول كشور در دانشگاه شيراز گشايش يافت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران اين مركز تخصصي به صورت ويدئو كنفرانس با حضور وزير نفت در بيست و دومين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي ايران در منطقه جهان پارس پرديس ارم دانشگاه شيراز افتتاح شد.

دكتر محمدرضا رحيم‌پور، استاد دانشكده مهندسي شيمي ، نفت و گاز دانشگاه شيراز و رئيس انستيتو متانول در اين مراسم گفت: اين مركز علمي تحقيقاتي، در راستاي امضاي قرارداد همكاري بين وزارت نفت و دانشگاه شيراز و با هدف ارتباط صنعت و دانشگاه و تدوين دانش فني متانول راه اندازي شده است.

وي افزود: بهينه سازي و ارتقاي فناوري توليد متانول از ديگر اهداف اين طرح است و براي اجراي آن ۳۴۵ ميليارد ريال اختصاص يافته است.

رئيس مركز علمي تحقيقاتي متانول افزود: بيش از ۴۰ سال از توليد متانول در كشور مي‌گذرد واين در حالي كه تاكنون دانش فني آن در ايران تدوين نشده و براي راه اندازي هر پروژه صنعتي بيش از ۱۰ درصد هزينه، صرف خريد تدوين دانش فني از خارج از كشور مي‌شود.

دكتر محمد رضا رحيم پور ادامه داد: با فعاليت اين انستيتو ، علاوه بر بهينه سازي و ارتقاي فناوري توليد متانول، نياز كشور به خريد دانش فني متانول و فراورده‌هاي آن از خارج از كشور مرتفع مي‌شود.

وي اظهار داشت: با افتتاح اين مركز علمي ، همه فعاليت‌هاي تحقيقاتي صنعت پتروشيمي در زمينه متانول در دانشگاه شيراز متمركز مي‌شود و در اين انستيتو، صنعت و دانشگاه دوش به دوش هم در كسب فناوري متانول و توسعه و ثبت بين المللي آن تلاش خواهند كرد.

مهندس بيژن زنگنه، وزيرنفت هم كه از طريق ويدئو كنفرانس ، نخستين انستيتو زنجيره ارزش متانول كشور را در دانشگاه شيراز افتتاح كرد، با تشكر از دانشگاه شيراز به دليل همكاري مناسب با وزارت نفت، بيان کرد : ضروري است كه دانشگاه‌ها وارد عرصه واقعي توسعه فناوري شوند.

وي افزود: فعاليت هاي عمده صورت گرفته در دانشگاه ها صرفا آموزشي است و بسياري از پژوهش هايي هم كه انجام مي شود خاصيتي براي كشور ندارد.

وزير نفت اظهار داشت: در قالب قراردادهاي بين اين وزارت با دانشگاه ها ،‌ سعي شده تا فعاليت هاي پژوهشي به سمت توليد فناوري هدايت شود.

مهندس زنگنه خاطر نشان كرد : وزارت نفت در خصوص ارتباط معنادار صنعت و دانشگاه پيشتاز است و اميد آن مي رود كه ساير وزارت خانه ها هم در اين زمينه فعال تر شوند.

وي تصريح كرد : توليد علم و فناوري سبب توليد اقتصادي و افزايش توانمندي و اقتدار كشور مي شود و رضايت مندي حرفه اي دانشمندان را در پي دارد.

وزير نفت با تشكر دوباره از تلاش هاي صورت گرفته در دانشگاه شيراز براي راه اندازي نخستين انستيتو زنجيره ارزش متانول ، گفت: يازده انستيتوي ديگر نيز با همكاري وزارت نفت در دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي كشور ايجاد مي گردد.

دكتر حبيب آگهي ، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه شيراز نيز در آيين افتتاح نخستين انستيتو زنجيره ارزش متانول كشور در دانشگاه شيراز اظهار داشت : همگام با سياست هاي كلان برنامه ششم در حوزه نفت و پتروشمي اين طرح راه اندازي شده است و راه اندازي آن نشانگر آن است كه دانشگاه شيراز توان توليد دانش در حوزه تخصصي نفت و پتروشيمي را دارد و مي توان از اين ظرفيت ها براي توليد و اشتغال بهره گيري كرد .

وي ، اشتغال متخصصان داخل كشور و ‌جلوگيري از خروج ارز از كشور را از جمله دستاوردهاي راه اندازي انستيتو زنجيره ارزش متانول برشمرد.

مهندس يدالله رحماني، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري فارس نيز در اين مراسم اظهار داشت: يكي از قابليت هاي استان فارس در حوزه نفت و گاز است ، فارس منابع متعدد نفت و گاز دارد ، طرح هايي دراين زمنيه راه اندازي كرده است و طرح هايي نيز در حال احداث است ، همه اين موارد نشانگر ظرفيت هاي بي بديل استان فارس در حوزه نفت و پتروشيمي است .

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي نفتي و گازي استان فارس، توجه به بنيان‌هاي علمي در حوزه نفت و گاز را يكي از ضرورت‌هاي امروز كشور برشمرد.

معاون استاندار فارس، طرح انستيتو متانول را در راستاي اقتصاد مقاومتي ارزيابي و اضافه كرد: هزينه اجراي اين طرح كه زمينه‌ساز توليد دانش در حوزه پتروشيمي است، بسيار كمتر از هزينه دريافت دانش فني از شركت‌هاي خارجي توسط پتروشيمي‌ها خواهد بود.

مهندس حبيب الله بيطرف، معاون امور مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت هم دانش بنيان كردن فعاليت ها و افزايش توليد را از مزاياي اجراي طرح توصيف و خاطر نشان كرد : ١٢ قرارداد پژوهشي حوزه پايين دست صنعت نفت، اسفندماه پارسال بين وزارت نفت و هفت دانشگاه و ٢ مركز تحقيقاتي كشور امضا گرديد و بر اساس يكي از اين قراردادها مقرر شد دانشگاه شيراز در قالب ايجاد انستيتوي تحقيقاتي متانول با شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران همكاري نمايد.

خانم مهندس مرضيه شاهدايي ، معاون وزير نفت و مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران هم تصريح كرد :‌ راه اندازي نخستين انستيتو زنجيره ارزش متانول كشور در دانشگاه شيراز ، در حقيقت از خام فروشي متانول جلوگيري مي كند و تحقيقات صورت گرفته در اين مركز، تكنولوژي صنايع پايين دستي متانول را گسترش مي دهد.

دكتر حميد آلادپوش، مدير كل امور فناوري وزارت نفت هم ، گشايش نخستين انستيتو زنجيره ارزش متانول كشور در دانشگاه شيراز را در راستاي اجراي قراردادهاي وزارت نفت و دانشگاه شيراز عنوان كرد.

دكتر اسماعيل قنبري، رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي كشور نيز افتتاح اين طرح را گامي مهم براي توسعه صنعت پتروشيمي برشمرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برگزیدگان دومین المپیاد علمی، پژوهشی مهندسی نفت کشور معرفی و تقدیر شدند

کنفرانس ملي علوم پروتئيني و پپتيدي با حضور برنده نوبل شیمی در دانشگاه شیراز برگزار شد

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت: همکاری دانشگاه ها، مسیر دستیابی به فناوری‎های اکتشاف را هموار می‎کند

نخستین مرکز آزمایشگاهی محیط متخلخل و سنگ دیجیتال کشور راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها