جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

ثبت اختراع عربستان در ۲۰۱۵، شش برابر ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18443
چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 13:03

ثبت اختراع عربستان در ۲۰۱۵، شش برابر ایران

مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی و هشتیمن جشنواره رویش بنیادهای نخبگان پهنه دماوند (تهران، البرز، سمنان، گلستان و مازندران) در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این مراسم دکتر مرتضی موسی‌خانی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از معاونان بنیاد ملی نخبگان و مسئولان برگزاری این جشنواره در دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی کرد و گفت: واحدهای استان تهران واحدهای پیشرو هستند و تاکنون تلاش‌های بسیار خوبی انجام داده‌اند.

وی افزود: یک موسسه آمریکایی در سال ۸۶ تحقیقی انجام داد و اعلام کرد: در آسیا دو کشور ایران و اندونزی قابلیت برتر شدن در دنیا را دارند. دلیلی که برای ایران عنوان شده بود وجود نسل علاقه‌مند به آموزش عالی و باهوش بود.

موسی‌ خانی اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی همه مسئولان و همانطور که مقام معظم رهبری با ایجاد بنیاد نخبگان این راه را عملیاتی کردند ما هم گام‌های عملی خوبی برداریم. در مسیر اعتقادات باید پایمردی کرد و باید در مسیر اعتلای آرمان‌های کشور سر از پا نشناسیم.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: اختراع کار هر کسی نیست. فقط ۲٫۵ درصد آدم‌ها مخترع هستند و خلاقیت دارند و این بهره‌مندی که ایران دارد باید بر روی آن تاکید شود و مطمئنا اگر مسیر را به خوبی دنبال کنیم می‌توانیم موفق باشیم.

احمد شمس، رییس کمیته اجرایی این جشنواره در این مراسم گفت: همزمانی این جشنواره با بزرگداشت مقام استاد اتفاق خوبی است. اتفاقات و تحولات خوبی در دانشگاه آزاداسلامی افتاده است که امیدوارکننده است. دکتر موسی خانی از مدیران خوب این دانشگاه و معرف دانشگاه در سطح ملی و بین المللی است و امیدواریم با حضور ایشان در معاونت پژوهش و فناوری حوزه رباتیک در استان تهران هم رواج پیدا کند.

شمس گفت: ۱۳۲ اختراع بعد از داوری به این جشنواره راه پیدا کرده‌اند که در سه روز در نمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش گذاشته می‌شوند و بعد از داوری‌های حضوری مورد تشویق‌های مادی. و معنوی قرار می گیرند.

او ابراز امیدواری کرد: نهضتی که در دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا آغاز شده است تداوم یابد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در پایان از دکتر واشقانی فراهانی معاون سابق پژوهش و فناوری و دکتر ثمری برای تلاش در برگزاری این جشنواره تشکر کرد.

دکتر غلامعلی منتظر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم گفت: ما در بنیاد ملی نخبگان تمام تلاش‌مان این است تا آحاد نخبگان را زیر پوشش خود قرار دهیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم که چگونه به این کشور خدمت کنند. در این زمینه برای برگزاری جشنواره مخترعان در سه سال اخیر تلاش‌های زیادی از سوی دکتر واشقانی فراهانی، دکتر ثمری و مهندس طباطبایی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است و این جشنواره نمونه بارز همکاری بین دو مجموعه را نشان می‌دهد که اکنون به ثمر نشسته است.

منتظر ادامه داد: کشف خلاقیت‌های ذهنی افراد یکی از اهداف ما در بنیاد و در برگزاری این جشنواره بوده است. هیات داوران این جشنواره شامل اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌های کشور است و به نظر من این جشنواره نقطه آزاد یک فرآیند کاملا طولانی است.

وی افزود: طرح‌های برتر این جشنواره از سوی بنیاد ملی نخبگان حمایت می‌شود و ما تلاش می‌کنیم تا مخترع اختراع خود را ارتقا دهد و از آن‌ها حمایت مالی هم می‌کنیم تا در نهایت به یک محصول نیمه‌صنعتی تبدیل شود که این پروسه تا یک و نیم سال طول می‌کشد. در مرحله بعد سعی می‌کنیم مخترع را برای تبدیل شدن به یک شرکت هدایت کنیم و این پروسه نیز سه تا پنج سال طول می‌کشد. در نهایت می‌خواهیم از بین مخترعان این جشنواره ۵ شرکت فوق‌العاده و بازارمحور به وجود بیاید؛ البته بنیاد نخبگان حمایت‌ها و تسهیلات دیگری را هم برای دانشجویان، دانش‌آموزان یا فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته است.

وی به بحث اختراع و نوآوری در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: آنچه تجربه جهانی می‌گوید این است که بحث اختراع و نوآوری به شدت به هم وابسته هستند اما در سیاست ما این دو کاملا از هم جدا هستند. ایران در سال ۲۰۱۵، ۶۴ اختراع ثبت کرده است و رتبه ۵۴ را در رده ثبت اختراعات داشته است. این در حالی است که عربستان تقریبا ۶ برابر ما اختراع ثبت کرده است بنابراین ما باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت‌هایی داشته باشیم نوآور باشند. نباید ثبت اختراعات ما هم مثل افزایش تعداد مقالات  در سطح جهان باشد و باید به توسعه کشور بینجامد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

براساس آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی صورت گرفت: اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت استخدامی دستگاه ها و جذب اعضای هیئت علمی به نخبگان

فراخوان دوره‌های مشترک پسادکتری علوم پایه بنیاد ملی نخبگان و انجمن‌های علمی تمدید شد

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای توسعه علوم پایه با حمایت از ۵۰ پژوهشگر برگزیده پسادکتری

کلیات طرح تأمین مسکن نخبگان تصویب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها