پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

کاهش مصرف گاز گرمکن‌ها با سیستم کنترل هوشمند فناوران ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18439
چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 12:42

کاهش مصرف گاز گرمکن‌ها با سیستم کنترل هوشمند فناوران ایرانی

سیستم کنترل هوشمند نسل جدید برای مشعل‌ها با هدف افزایش راندمان عملکرد و کاهش مصرف انرژی در گرمکن‌ها طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در ایستگاه‌های تقلیل فشار، گرمکن‌های خط انتقال یک مصرف کننده عمده گاز است. در حال حاضر دمای گرمکن و زمان روشن و خاموش شدن مشعل آن، توسط ترموستات‌ و بوسیله اپراتور صورت می‌گیرد. علاوه بر بالا بودن احتمال خطای کاربر در این حالت، مشعل گرمکن در زمان‌های طولانی بی دلیل روشن می‌ماند.

هدف از طرح حاضر، طراحی و ساخت سیستم کنترل دما برای گرمکن‌ها، با هدف افزایش راندمان عملکرد و کاهش مصرف انرژی در گرمکن‌ها است.

مصطفی صفری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این محصول فناورانه، با تاکید بر اهمیت کاهش انرژی مصرفی در گرمکن‌ها، گفت: حداقل دمای ممکن گاز خروجی از گرمکن (که پس از عبور از رگلاتور باعث میعان نشود)، بر اساس فشار گاز ورودی به ایستگاه، محاسبه و به عنوان بهترین دمای خروجی گرمکن پیشنهاد شده است.

وی در ادامه افزود: با طراحی یک سیستم کنترلی مناسب دمای بهینه گرمکن به طور خودکار متناسب با فشار خط تنظیم می‌شود. در حال حاضر دمای کار گرمکن‌ها به صورت ثابت و صرف نظر از تغییرات فشار خط، توسط کاربر انتخاب می‌شود.

صفری با اشاره به نحوه عملکرد این طرح بیان کرد: با انتخاب دمای خروجی از گرمکن در حداقل ممکن، به همان نسبت انرژی مصرفی گرمکن کاهش یافته سبب بالا رفتن کارایی ایستگاه می‌شود. در حالت ایده‌آل و با در نظر گرفتن راندمان حرارتی صد در صد برای گرمکنها، برای بالا بردن دمای گاز به میزان یک درجه جهت یک خط SCMH 10،۰۰۰ به حدود kw 55 انرژی لازم است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حالت واقعی با در نظر گرفتن اتلافات حرارتی راندمان در حدود ۷۰ درصد خواهد بود، واضح است که تنظیم مناسب دمای گرمکن‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی مصرفی گرمکن‌ها مؤثر باشد. بنابراین هدف نهایی پروژه، طراحی یک سیستم هوشمند جهت بهینه‌سازی گرمکن‌ها بر مبنای حداقل دمای مناسب برای گاز عبوری از رگلاتور است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش آلاینده مازوت با سامانه‌ ساخت محققان کشور

پژوهشکده ازدیاد برداشت نفت در دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد

ساخت دستگاه شبیه‌ساز مخازن نفت و گاز در عمق ۳ هزار متری توسط محققان دانشگاهی

بومی‌سازی نانوکاتالیست‌های صنعت پتروشیمی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها