جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

شناسایی یک موج کیهانی با ابعادی دو برابر کهکشان راه شیری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18418
چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 09:38

شناسایی یک موج کیهانی با ابعادی دو برابر کهکشان راه شیری

دانشمندان با استفاده از داده­‌های «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا» ناسا و شبیه­‌سازی­‌های رایانه­‌ای موفق به شناسایی بزرگ­ترین موج کیهانی با اندازه‌ای دو برابر کهکشان راه شیری شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این موج که عرض آن ۲۰۰ هزار سال نوری است، از میان ابر گازی بی­‌نهایت داغ در خوشه پرسئوس عبور می­‌کند و دارای شکل منحنی‌ و دورانی است.

 این موج در تصاویر پرتو ایکس به عنوان پدیده­‌ای موجود در ابر گازی بی­‌نهایت داغ مشاهده می­‌شود که کهکشان­‌های موجود در خوشه پرسئوس را احاطه کرده است.

به گفته محققان ناسا، میلیاردها سال قبل، وضعیت این گاز تثبیت شده بود اما برخورد نزدیک آن با یک خوشه کهکشانی کوچک و در حال عبور، تعادلش را بر هم زد و گاز به شکل مارپیچی در حال انبساط در آمد. اکنون  و با گذشت میلیاردها سال، این گاز ۵۰۰ هزار سال نوری از مرکز خوشه به سمت بیرون گسترش یافت و امواج عظیمی را ایجاد کرد که می­‌تواند قبل از ناپدید شدن، چند صد میلیون سال حول لبه­­‌های خوشه غلت بخورد.

این یافته­‌ها که درMonthly Notices of the Royal Astronomical Society   منتشر شده به دانشمندان درک بهتری از چگونگی شکل­‌گیری موج‌های کیهانی عظیم ارائه می­‌دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها