چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

ایران جزو هفت کشور سازنده پرینتر سه‌بعدی صنعتی پودری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18344
سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 14:29

ایران جزو هفت کشور سازنده پرینتر سه‌بعدی صنعتی پودری

با ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی صنعتی پودری “SLS” توسط محققان کشور، ایران جزء هفت کشور دارای این فناوری قرار گرفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، تفجوشی انتخابی با لیزر ، یکی از تکنیک های ساخت افزایشی است که این فناوری برای تولید قطعات نهایی کاربردی به طور مستقیم از روی فایل سه بعدی کامپیوتری به صورت لایه به لایه به کار گرفته می شود.

عدم نیاز به قالب و ابزار در این روش باعث ایجاد انعطاف پذیری در توسعه محصولات جدید شده  به گونه ای که ساخت قطعات با پیچیدگی با این فناوری ممکن است.

این فناوری در شش کشور دنیا همچون آمریکا، آلمان و فرانسه وجود دارد و با تلاش محققان کشور ایران به عنوان هفتمین کشور دارای این فناوری قرار گرفت.

سید رامین هاشمی فشارکی عضو هیات مدیره شرکت سازنده دستگاه اظهار کرد: در فناوری SLS دستگاه قادر است قطعات با استحکام بالا، پیچیدگی زیاد و ابعاد بزرگ مورد نیاز صنایع مختلف را بسازد.  این دستگاه، بر خلاف فناوری فیلامنتی به زمان کمی برای تولید تعداد زیادی قطعه نیاز و بنابراین بهره وری بالاتری دارد.

به گفته وی، این دستگاه قادر به تولید هر قطعه ای بدون نیاز به قالب سازی و ماشین کاری اضافی است و پودرهای فلزی، سرامیک پلیمر در آن استفاده می شود ؛ همچنین سرعت ساخت قطعه بستگی به ارتفاع دارد و ۲ سانتی متر بر ساعت است.

نمایشگاه چاپ سه بعدی و انتخاب بهترین چاپگر ایرانی توسط ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مهندسی معکوس پرینتر سه بعدی SLS در کشور

ایده‌های کامپوزیت ایران در برابر سرمایه‌گذاران به صف می‌شوند

آغاز رقابت چاپگرهای سه بعدی ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها