جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

نقشه جهانی مناطق مستعد زمین لغزش تهیه شد + تصاویر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18336
سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 12:26

نقشه جهانی مناطق مستعد زمین لغزش تهیه شد + تصاویر

دانشمندان ناسا، نقشه جهانی جدید مناطق مستعد به زمین لغزش را تهیه کردند که این نقشه بخشی از تلاش گسترده به منظور ایجاد سیستم پایش خطرات است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس تحقیقات به عمل آمده دانشمندان، هر ساله جان ۴۶۰۰ نفر در زمین لغزش های حاصل از بارش های سنگین گرفته می شود. بر همین اساس دانشمندان ناسا برای یافتن راه حل هایی جهت کاهش این رخداد، در تلاش هستند. Dalia Kirschbaum  و  Thomas Stanley از دانشمندان ناسا، نقشه جهانی جدید مناطق مستعد به زمین لغزش را تهیه کردند که بخشی از تلاش گسترده به منظور ایجاد سیستم پایش خطرات می باشد.

این نقشه ها از ترکیب اندازه گیری های ماهواره ای بارش ها (GPM) و ارزیابی زمین های مستعد، بدست آمده است. قبلا نیر دانشمندان دیگری نقشه های مناطق مستعد به زمین لغزش را به صورت جهانی و قاره ای تهیه کرده اند ولی این دو دانشمند از نسخه های بهتر داده های ارتفاعی ماهواره های راداری و همچنین از اطلاعات ماهواره لندست، برای شناسایی مناطق جنگلی تخریب شده، استفاده کردند. دامنه های پرشیب، مهمترین عامل حساسیت زمین به زمین لغزش می باشند ولی عوامل کلیدی دیگری شامل جنگل زدایی، وجود جاده ها، قدرت سنگ بستر، خاک ها و موقعیت گسل ها، نیز در وقوع این بلایای طبیعی موثرند.

مناطق مرتفعی چون رشته کوه هیمالیا، آند و رشته کوه آلپ، مستعد زمین لغزش می باشند. در شکل زیر، بخشی از هیمالیا در شمال هند، نپال و چین به تصویر کشیده شده است که در آن، دامنه های شیب دار تنها عامل رخداد زمین لغزش نیستند. در این منطقه دره ها و جاده ها (بصورت نوارهای زرد رنگ باریک)، مناطق جنگل تراشی شده (به رنگ زرد خالدار) و گسل های تکتونیکی عمده (نوارهای زرد ضخیم)، دارای بیشترین پتانسیل زمین لغزش هستند.

در مقایسه بین عامل ارتفاع و حساسیت در وقوع زمین لغزش، بسیاری از مناطق کم ارتفاع تر در دامنه هیمالیا، بیشتر از مناطق مرتفع در فلات تبت و مناطق شیب دار، مستعد زمین لغزش هستند. علت آن وجود گسل ها، جاده ها و جنگل تراشی های انجام شده می باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از نقشه جهانی فعالیت‌ ماهی‌گیران توسط گوگل

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها