- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت بزرگ دانشمندان ایرانی الگوی جهانی می‌شود: معرفی پیمایش ملی «عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر» در مجمع عمومی سازمان ملل

نتایج «پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور جمهوری اسلامی (STEPS)» در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه و به جامعه جهانی معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر ثمین صدیقی، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران ضمن تحسین کیفیت بسیار بالای مطالعه پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور جمهوری اسلامی (STEPS) که توسط مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر انجام شده است، خواستار ارائه گزارشی جامع از این مطالعه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ (میلادی) به عنوان یک برنامه موفق به جامعه جهانی شد.

دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: پیمایش به عمل آمده توسط مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با  هدف ۳ از سند نتایج سازمان ملل متحد در زمینه بیماری­های غیر واگیر با کیفیت بسیار بالایی تحقق یافته و سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد این تحقیق جامع را به عنوان یک برنامه موفق به جامعه جهانی معرفی کرده و گزارش آن را به مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ (میلادی) ارائه کند.

مطالعه «پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر ایران­» (STEPs) در سال ۱۳۹۵، در سه مرحله شامل: جمع­‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه (گام اول)، تکمیل داده‌های مورد نیاز از طریق معاینه جسمی (گام دوم)، و انجام اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی (گام سوم) صورت گرفته است. روش گام به گام با هدف نظارت بر عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مزمن، اقدام مناسبی بود که به دستیابی نمای کلی از وضعیت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر کمک کرد.

مطالعه ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۳۹۵، هفتمین دوره‌ی انجام این پروژه در کشور است که توسط مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حمایت مالی موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر با هدف تعیین شیوع مهم­ترین عوامل خطر بیماری­های غیرواگیر در ایران از جمله: استعمال دخانیات، عوامل خطر تغذیه‌ای، فعالیت بدنی کم، فشارخون، اضافه وزن، چاقی، قند خون و چربی خون بر حسب گروه­‌های سنی و جنسی و همچنین تعیین روند مهم­ترین عوامل خطر بیماری­های غیرواگیر در ایران بر حسب گرو­ه­های سنی و جنسی انجام گرفت.

نتایج حاصل از این مطالعه ملی در قالب ۳۱ جلد کتاب استانی و یک جلد ملی بالغ بر ۱۵٫۰۰۰ صفحه شامل متدولوژی پیمایش و نتایج مختص هر استان با تلاش تیمی از پژوهشگران ایرانی به سرپرستی دکتر فرشاد فرزادفر،‌ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشمند پراستناد و یک درصد برتر ایران، تدوین شده است.

مهمترین دستاورد این مطالعه در سال ۱۳۹۵، تجربه ارزشمند طراحی و اجرای آن با بهره‌گیری از مشارکت ارزشمند اندیشمندان متخصص، مجریان و دست‌اندرکاران اجرای دوره‌های پیشین مطالعه، همکاران ستاد و صف حوزه بهداشت و تحقیقات و مشارکت گروه‌های مختلف جامعه، حمایت وزارت بهداشت و معاونت‌های وزارت و نیز موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

انتهای پیام