شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

«باغچه هوشمند سبزی خانگی» برای خانواده‌های ایرانی/کشت سبزیجات بدون سموم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18303
سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 09:51

«باغچه هوشمند سبزی خانگی» برای خانواده‌های ایرانی/کشت سبزیجات بدون سموم

محققان یک شرکت فناوری با همكاري فناوران شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان موفق به طراحي و ساخت باغچه هوشمند سبزي خانگي شدند كه اين محصول در سيزدهمين جشنواره ملي فن‌آفريني شيخ‌بهايي رونمايي شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر مهدي كشميري، رئيس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: اين دو شركت دانش‌بنيان با همكاري يكديگر موفق به توليد دستگاهي براي توليد محصولات كشاورزي سالم توسط خانواده‌هاي ايراني، بر اساس استانداردهاي معتبر داخلي و بين‌المللي شدند.
مدیر عامل شرکت همکار در ساخت پاغچه هوشمند گفت: اين شركت از ابتدا تلاش كرد با استفاده از دانش كشت بدون خاك، محصولاتي را طراحي كند كه در صنعت كشاورزي و دامداري كشور باعث رشد و بهبود و همچنين صرفه‌جويي در مصرف انرژي شود.

محسن كريميان افزود: در حال حاضر با توجه به تمايل خانوارهاي ايراني به سلامت خانواده و مصرف محصولات ارگانيك و جذابيت كشت خانگي محصولات، متخصصان ما بر آن شدند كه محصولات خود را علاوه بر حالت صنعتي به صورت خانگي نيز ارائه كنند و هم‌اكنون دستگاه توليد سبزيجات و محصولات كشاورزي خانگي طراحي و ساخته شده است.

شریفیان، مدیرعامل دیگر شرکت همکار طرح نيز در خصوص اين فناوري گفت: متخصصان ما موفق شدند با استفاده از دانش هيدروپونيك در دستگاه نانو فارم رويشگر، خاك را از فرآيند رشد گياه حذف كنند و نيز مصرف آب را تا ۹۰ درصد كاهش دهند.

اميرعلي شريفيان ادامه داد: در اين دستگاه با استفاده از آب مغناطيسي، يون‌هاي محلول در آب، جذب گياه شده و با استفاده از حداكثر ظرفيت گياه، مقدار كشت آن را در مساحت يكسان چهار برابر و سرعت رشد آن را تا شش برابر افزايش مي‌دهد.

وي اضافه كرد: در اين محصول استفاده از سموم و آفت‌كش‌ها و نور فرابنفش كه موجب آسيب به آوند گياه و افزايش خطرات ابتلا به سرطان مي‌شود، حذف شده است و خبر خوش براي مصرف كنندگان خانگي حذف زمان و مكان در كشت سبزيجات خانگي است.

گفتنی است دستگاه نانو فارم رويشگر در سيزدهمين جشنواره ملي فن‌آفريني شيخ بهايي توسط وزير علوم، تحقيقات و فناوري رونمايي شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نوآوری فناوران ایرانی در آبكاری کم‌هزینه مهندسی سطح

ساخت دستگاه‌ تست استحكام گندله توسط فناوران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها