- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین موزه تاریخ تحقیقات شیلاتی کشور راه اندازی شد

نخستین موزه تاریخ تحقیقات شیلاتی کشور در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان و علاقمندان است.

 به گزارش دیده بان علم ایران، پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور از سال ۱۲۹۸ تحت عنوان «لابراتوار ماهی ایران» با هدف انجام فعالیتهای علمی وفنی شیلاتی در غازیان بندرانزلی گشایش یافت و به عنوان نخستین واحد تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی در کشور نزدیک به یک قرن سابقه فعالیتهای علمی و تحقیقاتی در زمینه های تکثیر و پرورش آبزیان، ارزیابی ذخایر ماهی، تکنولوژی صید و بهره برداری، بهداشت و بیماریهای آبزیان، مطالعه منابع آبی و سایر مطالعات مربوطه دارد.
این مجموعه تحقیقاتی طی این دوران دارای عناوین و وظایف مختلفی مانند لابراتوار ماهی ایران ، استاسیون علمی ماهی شناسی، انستیتو ماهی شناسی صنعتی ایران، انستیتو بررسیهای علمی و صنعتی ماهی ایران، سازمان تحقیقات شیلات ایران، مرکز تحقیقات شیلاتی استان گیلان، مرکز تحقیقات ماهیان استخوانی دریای خزر و نهایتاً پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی بوده است.
مرحوم مهندس فرهاد فرید پاک از اولین رؤسای پژوهشکده دارای نقش بسیار کلیدی در اعتلای آن داشته است. طی قریب به یکصد سال فعالیت های پژوهشی و اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در دریای خزر ، تکثیر و پرورش آبزیان و مطالعه منابع آبی داخلی کل کشور برای توسعه آبزی پروری، این پژوهشکده دارای تاریخ بسیار غنی و گنجینه ای از اسناد علمی، تجهیزات آزمایشگاهی ، ابزارهای نمونه برداری و عکسهای تاریخی بوده که متاسفانه بخش اعظم آن از دسترس خارج شده است . به منظور ارج گذاری به تلاشهای علمی و تعالی بخش محققین علوم شیلاتی در این دوره عظیم در سال ۱۳۸۲ به درخواست دکتر خانی پور رییس وقت پژوهشکده و به همت مهندس ملک محمد شمالی، محقق برجسته علوم شیلاتی، موزه تاریخ تحقیقات شیلاتی کشور با جمع آوری، نگهداری و بازسازی محدود منابع قابل دسترسی در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی و ایستگاههای تابعه بدون داشتن بودجه خاصی و صرفاً با امکانات محدود داخلی راه اندازی شد.

در این موزه صدها گزارش تحقیقاتی به زبانهای فارسی، روسی و انگلیسی، دهها دستگاه آنالیز آزمایشگاهی بسیار نادر و قدیمی، دهها دستگاه نمونه برداری صحرایی منحصر به فرد و هزاران قطعه عکس از یکصد سال فعالیت پژوهشکده در طبقه دوم ساختمان مرکزی به معرض نمایش عموم گذاشته شده است. بازدید از این موزه برای عموم آزاد و رایگان است.

انتهای پیام