- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید ۷۰ میلیون دز واکسن آبله طیور در سال گذشته

رئیس بخش واکسن‌های آبله، مارک و رئوویروس طیور موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به تولید ۷۰ میلیون دز واکسن آبله طیور در سال گذشته گفت: بر این اساس از خروج حدود ۲۰۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر بهمن خالصی اظهار کرد: در سال جاری نیز موسسه رازی متعهد به تولید ۸۰ میلیون دز واکسن آبله طیور و تحویل آن به سازمان دامپزشکی کشور شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه با این میزان تولید در سال گذشته از خروج حدود ۲۰۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری شده است، به معرفی این بیماری پرداخت و افزود: بیماری آبله طیور از بیماری های ویروسی پرندگان است که با انتشار تدریجی بر روی پوست پرندگان، جراحاتی را در ناحیه، سر، گردن و تاج ایجاد می کند.
رئیس بخش واکسن های آبله طیور موسسه رازی با بیان اینکه این بیماری معمولا به ۲ شکل جلدی و دیفتریک ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: گاهی این بیماری بر روی دستگاه فوقانی گوارش و تنفس ضایعاتی ایجاد می کند که به شکل دیفتریک معروف است.

وی با اشاره به اینکه تقریبا تمام گونه های پرندگان به این بیماری حساس هستند، گفت: این در حالی است که این بیماری در اغلب مواقع در پرندگان اهلی مانند مرغ، خروس و بوقلمون مشاهده می شود.

دکتر خالصی با تاکید بر اینکه این بیماری در تمامی سنین در پرندگان اتفاق می افتد، اضافه کرد: بیماری آبله طیور می تواند ضررهای اقتصادی زیادی به واسطه تلفات و نیز تاثیرات سوء بر روی گوشت مرغ و تخم مرغ ایجاد کند.

وی این بیماری را برای پرندگان واگیردار عنوان کرد و افزود: در صورتی که بیماری آبله طیور با بیماری های ثانویه همراه شود، به طور قطع مرگ طیور را به دنبال دارد.

رئیس بخش واکسن های آبله طیور موسسه رازی با اشاره به طرح های تحقیقاتی مصوب این بخش نیز گفت: ارزیابی ایمنی واکسن آبله ماکیان در پولت مرغ تخم گذار از جمله طرح هایی بود که در حال حاضر به اتمام رسیده و شناسایی مولکولی بذر ویروس آبله و آداپتاسیون بذر ویروس واکسن آبله در کشت سلول و

تعیین خصوصیات بیولوژیک آن را از جمله طرح های در دست اقدام موسسه عنوان کرد.

وی ادامه داد: بررسی کارایی واکسن آبله طیور موسسه رازی و مقایسه آن با واکسن های وارداتی داخلی و انجام تست چالش در جوجه های spf و همچنین بررسی پاسخ های ایمنی با واسطه سلولی پس از تزریق واکسن آبله طیور موسسسه رازی در جوجه های spf نیز از جمله طرح های تحقیقاتی در این بخش محسوب می شود که بر اساس برنامه ریزی تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام