جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آغاز رقابت چاپگرهای سه بعدی ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18254
دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 13:40

آغاز رقابت چاپگرهای سه بعدی ایرانی

دبیر ستاد  توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته در افتتاحیه نمایشگاه چاپ سه بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی گفت: این فناوری از حوزه‌های اولویت‌دار در دنیا است که تحول و انقلاب صنعتی را ایجاد می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مهرداد محمود شکریه در افتتاحیه نمایشگاه چاپ سه بعدی با بیان این که فناوری صنعت ساخت افزایشی در کشور حوزه‌ای جدید است، اظهار کرد: با برگزاری این جشنواره و نمایشگاه به دنبال توسعه این فناوری در کشور هستیم تا بتوانیم سهم قابل ملاحظه‌ای در بازار بین‌المللی آن کسب کنیم.

شکریه ادامه داد: فناوری چاپگرهای سه بعدی همانند نهال نوپایی در کشور است که خوشبختانه بخش خصوصی وارد این عرصه شده اما نیاز به حمایت دارد. در واقع برای توسعه این فناوری نیز نیاز به حضور مردم در صحنه است تا شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

دبیر ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته با بیان این که از ورود این فناوری به کشور حدود دو دهه می‌گذرد گفت: دنیا با سرعت در حال توسعه این فناوری است. در کشور ما نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ شرکت فعال در این عرصه وجود دارد که در شاخه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

وی در بخش بعدی سخنان خود به تاریخچه چاپگرهای سه بعدی اشاره کرد و گفت: نخستین چاپگر سه بعدی سال ۲۰۰ میلادی تولید شد و پس از آن انواع پرینترها توسعه پیدا کردند تا این که در سال ۱۹۸۰ میلادی نخستین پرینتر سه بعدی ابداع شد و با این اختراع شاهد فناوری متفاوت و پیچیده‌ای شدیم که بازار بزرگی را در آینده زندگی مردم به خود اختصاص خواهد داد و زندگی آنها را متحول می‌کند.

شکریه همچنین درباره بخش مسابقه این رویداد عنوان کرد: این بخش برای دو فناوری چاپگرهای رزینی و فیلامنتی در حال برگزای است. در واقع این مسابقه بر اساس استانداردها مشخص شده تا سازندگان پرینترهای سه بعدی ایرانی در دو بخش کیفیت و سرعت به رقابت بپردازند.

وی در ادامه درباره فناوری فیلامنتی بیان کرد: این فناوری سال ۱۹۸۰ میلادی به دنیا معرفی شد و ۱۰ سال به طول انجامید تا به بازار برسد. همچنین کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف همچون هوافضا، معماری، خودروسازی، رباتیک و هنر را دارا است و حتی امروزه این فناوری در عرصه آموزش هم ورود پیدا کرده است.

دبیر ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته با بیان این که چاپ سه بعدی فناوری بین رشته‌ای است ابراز کرد: این فناوری از تجمیع فناوری‌هایی همچون مهندسی نرم‌افزار، مهندسی برق و مواد ایجاد شده و میزان درآمد حاصل از این فناوری در ۱۰ سال گذشته ۴ برابر شده است. به گونه‌ای که در خاورمیانه چشم اندازی معادل ۷۶۲ میلیون دلار برای بازار این فناوری تا سال ۲۰۲۵پیش بینی شده است .
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تدوین نقشه راه این فناوری در ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته گفت: در حال حاضر ایران سهم زیادی از بازار این فناوری ندارد، اما این فناوری از حوزه‌های اولویت‌دار در دنیا است که تحول و انقلاب صنعتی را ایجاد می‌کند و برای این که از این عرصه عقب نمانیم باید برای توسعه این فناوری اقدامات اساسی در کشور انجام شود و با حمایت دولت از بخش خصوصی شاهد شکوفایی این حوزه باشیم.
وی در ادامه عنوان کرد: ترسیم نقشه راه عملیاتی این حوزه زمینه را برای توسعه متوازن صنعت افزایشی با نقش آفرینی مؤثر همه‌ی فعالان فراهم می‌کند. البته هنوز در ابتدای مسیر هستیم، اما ظرفیت‌های نوپایی در کشور وجود دارد که باید حمایت شوند. در واقع امروز شاهد جوانه زدن نهال نوپای فناوری چاپ سه بعدی هستیم.

نمایشگاه چاپ سه بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه  در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

بومی‌سازی عنصر مقاوم کامپوزیتی کابل‌های مخابراتی در کشور

ایران جزو هفت کشور سازنده پرینتر سه‌بعدی صنعتی پودری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها