شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

غشای اولترافیلتراسیون ساخت پژوهشگران کشور به مرحله نیمه‌صنعتی رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18227
دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 09:56

غشای اولترافیلتراسیون ساخت پژوهشگران کشور به مرحله نیمه‌صنعتی رسید

با اجرای پروژه‌های پژوهشی فناور محور در حوزه ساخت غشا در پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی، پژوهشگاه صنعت نفت در زمره صاحبان دانش فنی ساخت پیوسته غشا اولترافیلتراسیون در مقیاس نیمه صنعتی قرار گرفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران با راه‌اندازی سامانه ساخت غشا پيوسته و کسب دانش فنی فرمولاسیون غشاهاي اولترافیلتراسیون،امكان توليد رول‌های غشایی با عرض ۵۰ سانتی‌متر و نرخ تولید ۱۵ متر بر دقیقه با کاربری‌های پیش تصفیه سیستم اسمز معکوس،بیوراکتور غشایی و تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی و زیرلایه غشاهای جداسازي گاز در پژوهشگاه صنعت نفت فراهم شده است.

بر پايه اين گزارش، اولين محصول فناورانه این طرح، ساخت اولین مدول بومی حلزوني ۲۵۲۱ در سیستم شیرین‌سازی آب (UF/RO)  است که با همكاري شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي در قالب تفاهم نامه در حوزه فعاليت هاي غشايي انجام پذیرفته و چشم‌انداز ادامهء این طرح، تولید غشا با عرض یک متر و ساخت ماژول صنعتی فیلتراسیون غشایی در ابعاد ۸۰۴۰ و ۴۰۴۰ است.

به گفته سازندگان، همچنین سامانه‌های غشایی دارای ویژگی‌های بارزی چون گزینش پذيري بالا، مصرف پایین انرژی، هزینه نصب و راه‌اندازی پایین، هزینه عملیاتی اندک و امکان ایجاد سطح بالا در حجم اندک هستند و علاوه بر این ، نقش گسترده‌ای در بسیاری از صنایع مختلف برای جداسازی، تغلیظ، خالص‌سازی و یا فرآوری نهایی محصول تولیدی دارند.

گفتنی است، فرآیندهای جداسازی گاز (GS)، میکروفیلتراسیون (MF)،  اولترافیلتراسیون (UF)، اسمز معکوس (RO) و تراوش تبخیری (PV) را می‌توان از جمله شناخته‌شده‌ترین حوزه‌های غشایی قابل استفاده در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت و گاز کشور هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها