جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

بومی‌سازی یک قطعه مهم نمک‌زدایی نفت‌خام توسط پژوهشگران ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18167
یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 11:33

بومی‌سازی یک قطعه مهم نمک‌زدایی نفت‌خام توسط پژوهشگران ایرانی

محققان صنعت نفت ایران موفق به بومی‌سازی یک قطعه استراتژیک و مهم در فرایند نمک‌زدایی نفت خام شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس استانداردهای تعریف شده، ميزان آب و نمك دو عامل اساسي تعيين­ كننده كيفيت نفت­ خام توليدي محسوب مي شوند که بر اثر انجام فرایند مناسب اين عوامل ، از بروز معضلاتي نظير خوردگي خطوط لوله در تجهيزات پايين‌دستي و همچنين از مسموميت كاتاليست‌هاي پالايشگاهي جلوگيري شده و با تضمين كيفيت نفت­ خام صادراتي، از افت قيمت فروش نفت ­خام نيز پيشگيري می‌شود

دکتر محمدی ، مسؤول طرح توسعه فناوری نمک‌زدایی نفت خام پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان اینکه نفت استخراج شده از چاه‌هاي نفت به دلیل همراه داشتن مقدار زیادی گاز و ناخالصی‌ باید در تأسیسات سطح­ الارضي فرآورش شود گفت : بخشي از آب شور به روش ثقلي ، قابل جداسازي است که تنها با استفاده از روش الكترواستاتيك قابل انجام است.

وی همچنین بومی سازی فناوری نمک زدا، شناسایی گلوگاه­هاي تكنولوژي و تلاش در جهت دستيابي به دانش را از اهداف این فرایند برشمرد و گفت: قطعه بوشينگ ورودي ولتاژ بالا به مخزن نمك‌ زدا از مهمترين بخش­هاي اين تكنولوژي به شمار مي­ آيد که طراحي و ساخت اين قطعه حياتي (در ابعاد صنعتي) در پژوهشگاه انجام و عملكرد آن نيز با موفقيت تست شده و مورد تأييد قرار گرفته است.

محمدی با بیان اینکه این طرح در مرحلهپایلوت نیز پیشرفت داشته تصریح کرد: اين داده‌گيري­ها از يك سو عملكرد موفق پايلوت با راندمان جداسازي بسيار بالا را تأييد می کند و از سوي ديگر با توجه به بررسي تأثير شرايط عملياتي مختلف و نوع نفت­ خام، منجر به ايجاد دانش­ فني اين فرآيند در مقياس نيمه­ صنعتي می شوند.

وی افزود :این دستاورد دارای قابلیت ها و کاربردها ی مختلفی در صنعت است که تست عملكرد شرايط عملياتي براي انواع نفت‌خام و انتخاب شرايط عملياتي بهينه و يا براي بررسي عملكرد و انتخاب ماده شيميايي مصرفي دمولسیفایر از آن جمله است.

دکتر محمدی به موفقيت‌هاي به دست آمده در بخش نرم افزار نیز اشاره کرد و با توجه به استفاده از نتایج و توابع ریاضی منطبق بر داده های پایلوتی گفت: این نرم­ افزار در کشور منحصر به فرد است و در هيچ يك از نرم افزارهاي تجاري شبيه ساز فرآيند، برنامه ه­ایی که بتواند عملیات نمک زدایی را شبیه ­سازی نمايد وجود ندارد.

وی در ادامه به دستاوردهاي اين طرح پژوهشي براي صنعت نفت نیز اشاره کرد و افزود :پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به تجربیاتی كه تاكنون در بخش‌هاي مختلف سخت‌افزاري و نرم‌افزاري اين فناوري و از جمله در ساخت پایلوت نمك‌زدا كسب کرده قادر است تا در تأمین اين فناوری در صنعت نفت كشور و رفع مشکلات عملیاتی در واحدهای نمک‌زدایی موجود در خدمت صنعت باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: این طرح چه به لحاظ دانشي در پژوهشگاه و چه به لحاظ توانمندي ساخت در شركت‌هاي داخلي، به خوبی از ویژگی های بالقوهء دستیابی به خودکفایی برخوردار است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

کشف سویه جدید برای حذف آلودگی‌هاي نفتی توسط محققان صنعت نفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها