پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نردبان تولید مقالات ۲۰۱۶ ایران ۱۵٫۳ درصد بلندتر شد/چند پله قابل اتکا داریم؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18151
یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 10:40

نردبان تولید مقالات ۲۰۱۶ ایران ۱۵٫۳ درصد بلندتر شد/چند پله قابل اتکا داریم؟

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، تولید مقالات محققان ایرانی در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ را دارای ۱۵.۳ درصد رشد دانست و گفت: در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده کمیت علم دنیا رتبه نخست دنیا را در اختیار داریم.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: بر اساس آخرین  اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی آی.اس.آی کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۳ هزار و ۹۹۲ مورد رسید و این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ کمیت تولید علم کشور در این پایگاه ۳۸ هزار و ۱۳۸ مورد بود.

دهقانی اظهار داشت: با توجه به آمار کمیت تولید علم میزان رشد علمی در این سال های ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال قبل از آن به ترتیب برابر با  ۵.۹ ، ۱.۶، ۶.۵، ۱۴.۲ و ۱۵.۳ درصد بوده است. بدین ترتیب رشد کمیت علم کشور از ۱.۶ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۵.۳ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته و در واقع ۹ برابر شده است.

وی گفت: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱۵.۳ درصد رشد در رتبه اول دنیا قرار گرفته است. بعد از ایران، کشور روسیه با ۹ درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است. چین با ۴ درصد در رتبه سوم و لهستان و ترکیه هرکدام با ۳ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

سرپرست ISC گفت: رشد کمیت تولید علم یکی از عوامل توسعه علمی به حساب می آید، اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود نمی توان با قاطعیت در خصوص میزان ارزشمندی آن سخن گفت.

دهقانی گفت: سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر بین المللی بودن علم تاکید دارند و به همین دلیل مرجعیت علم دنیا را مورد تاکید قرار داده اند. علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بین المللی است. با این نگاه تولید علمی می تواند ارزش آفرین باشد که بتوان از آن در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره جست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها