شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

مرکز توسعه فناوری در کنار هر دانشگاه ایجاد می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:181
یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 18:38

مرکز توسعه فناوری در کنار هر دانشگاه ایجاد می‌شود

۱۴۶۲۶۸۵۵۲۹۳۰۳رییس صندوق نوآوری و شکوفایی هدف از ایجاد مجتمع‌های فناوری در کشور را هدایت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم دانست و گفت: درصدد هستیم تا در کنار هر دانشگاهی مرکزی برای توسعه فناوری ایجاد کنیم.

دکتر بهزاد سلطانی در مراسم افتتاح مجتمع فناوری شماره ۲ صندوق نوآوری و شکوفایی در دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به فعالیت این صندوق در مدت ۲ سال اخیر، افزود: تا سال ۹۲ هیچ تسهیلاتی در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار نگرفت؛ چراکه تا این زمان هیچ شرکت دانش بنیانی شکل نگرفته بود.

وی با بیان این که تاکنون ۲ هزار و ۳۲۰ شرکت دانش بنیان شدند، خاطر نشان کرد: از این تعداد، هزار و ۹۰۰ شرکت (۸۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان) به صندوق طرح ارائه کردند که از این تعداد ۵۰۰ طرح یا رد شدند و یا اصلاحیه‌ای بر روی آن‌ها انجام شد.

سلطانی با تاکید بر این که ۹۶۰ طرح در صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شده است، اظهار کرد: تسهیلات اعطا شده به این طرح‌ها بالغ بر ۵۶۰ میلیارد تومان می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بیشترین طرح‌های حمایت شده این صندوق را مربوط به طرح‌های حوزه زیستی دانست و ادامه داد: ۱۴۱ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه زیستی مبلغ ۱۷۸ میلیارد تومان طرح مصوب دارند که ۳۲ درصد رقم مالی تسهیلات این صندوق را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر این‌که اگر حوزه داروهای پیشرفته را به این حوزه اضافه کنیم، رقم حمایت بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: ۷۵ شرکت در حوزه داروهای پیشرفته فعال هستند که ۴۵ میلیارد تومان طرح مصوب دارند و ۷ درصد تسهیلات مالی صندوق را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، در مجموع ۲۱۶ شرکت در حوزه‌های زیستی و داروهای پیشرفته، ۲۲۳ میلیارد تومان از تسهیلات صندوق را به خود اختصاص داده‌اند.

سلطانی با اشاره به وجود ۱۳۷ شرکت در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو که ۷۸ میلیارد تومان (۱۴ درصد تسهیلات مالی صندوق) طرح مصوب دارند، خاطرنشان کرد: در حوزه الکترونیک ۱۶۶ شرکت ۶۹٫۵ میلیارد تومان و در حوزه ICT تعداد ۱۲۵ شرکت ۵۶ میلیارد تومان طرح مصوب دارند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مواد پیشرفته ۴۰ میلیارد تومان طرح مصوب در این صندوق دارند، اظهار کرد: توسعه حوزه‌های موشک و هسته‌ای با کمک‌های دولتی بوده است، ولی این مدل قابل توسعه نیست و توسعه کشور حتما باید از طریق شرکت‌های خصوصی باشد و باید یاد بگیریم که برای توسعه کشور از درون دانشگاه‌ها شرکت‌های دانش بنیان استخراج کنیم.

وی تنها راه موفقیت کشور در حوزه فناوری را اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان دانست و گفت: تا زمانی که شرکت‌ها دفاتر کاری نداشته باشند، تثبیت نخواهند شد؛ از این رو تسهیلاتی را در این زمینه تعریف و به هیات امنای صندوق ارائه کردیم که با این طرح به دلیل نگرانی از حواشی و تبعات تهیه ساختمان مخالفت شد، ولی مجددا این طرح را سال گذشته به هیات امنا ارائه کردیم که بالاخره مورد موافقت واقع شد.

سلطانی به بیان ضرورت تهیه دفاتر کار برای شرکت‌های دانش بنیان پرداخت و افزود: در نمادهای شهری معمولا مجتمع‌ها و برج‌های وکلا، پزشکان، اداری و تجاری وجود دارند، ولی برج‌های فناورانه جزو نمادهای شهری در کشور نیستند، از این رو اقدام به ایجاد مجتمع‌های فناوری در مراکز استان‌ها کردیم.

وی با تاکید بر این در این مجتمع‌ها شرکت‌های دانش بنیان مستقر خواهد شد، خاطر نشان کرد: در این راستا اقدام به خریداری ساختمانی با عنوان مجتمع فناوری دانشگاه شریف کردیم تا فارغ‌التحصیلان مرکز رشد این دانشگاه بتوانند با استقرار در این مجتمع روی پای خود بایستند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، ادامه داد: با اجرای این طرح درصدد هستیم تا به دانشگاه‌ها برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم کمک کنیم.

سلطانی با اشاره به وارد شدن دانشگاه شریف در لیست تحریم‌ها با تاکید بر پرهیز از سیاسی کردن مسائل دانشگاه، گفت: اگر می‌خواهیم به دانشگاه‌ها کمک کنیم، باید از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که تاکنون صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت چراغ خاموش اقدام به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کرده است، گفت: ما می‌خواهیم در کنار هر دانشگاهی یک منطقه توسعه فناوری داشته باشیم.

ایسنا

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها