پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

چهار میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18016
چهارشنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 14:20

چهار میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند

معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: تولید شش میلیون و ۵۲۰ هزار دز واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند در موسسه رازی از خروج حدود چهار میلیون دلار ارز از کشور در شش ماهه نخست سال گذشته جلوگیری کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر علی اسحاقی با اشاره به تولید واکسن قانقاریای عفونی در این موسسه، اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال گذشته،شش میلیون و ۵۲۰ هزار دز از این واکسن به تولید رسید در حالی که حجم تولید در مدت زمان مشابه سال ۹۴ حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دز بود.

وی با بیان اینکه میزان تولید واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند در شش ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با ۴۵ درصد افزایش تولید مواجه شده است، افزود: با توجه به این میزان تولید در نیمه اول سال گذشته از خروج سه میلیون و ۹۰۶ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.

معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی به معرفی این بیماری پرداخت و گفت: عامل بیماری قانقاریای عفونی کبد گوسفند، باکتری کلستریدیوم نوای است که جراحات و علائم آن در کبد نشان داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کرم‌های کبدی در بیماری و تجدید قانقاریا نقش دارند، خاطرنشان کرد: هاگ‌های کلستریدیوم نوای از طریق گوارش وارد بدن شده و به صورت غیرفعال به کبد منتقل می‌شوند. به نظر می‌رسد جراحات بافت کبد در اثر مهاجرت کرم‌های نابالغ کبد، رشد کرده و ترشح توکسین، سبب افزایش این باکتری می‌شود.

اسحاقی با بیان اینکه بیماری قانقاریای عفونی کبد گوسفند در مناطقی که رطوبت کافی برای رشد و زندگی حلزون‌ها وجود دارد، اتفاق می‌افتد، افزود: بیشتر مرگ و میر حاصل از این بیماری در فصل بهار و پاییز رخ می‌دهد که به صورت مرگ ناگهانی مشاهده می‌شود.

معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی با اشاره به اینکه دامی که دچار بیماری قانقاریا شده، معمولا پژمرده بوده و در انتهای گله راه می‌رود، خاطرنشان کرد: این گوسفندان روی زمین خوابیده و بدون دست و پا زدن تلف می‌شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تداوم پروژه های متعدد تولید واکسن کووید ۱۹ در ایران: نخستین واکسن mRNA ایرانی به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

گسترش واکسیناسیون کرونا در آلمان به کودکان بالای ۱۲ سال

جناب نمکی! می گویید «برای تکه تکه شدن روی مین» هستید؛ اما این جان مردم است که به هوا می‌رود!

واکسن کووید ۱۹ تاثیری بر شیر مادر ندارد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها