سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

عامل مهم سرطان ایرانی‌ها از نظر رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17978
چهارشنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 08:52

عامل مهم سرطان ایرانی‌ها از نظر رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان

رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان گفت: ۴۰ درصد علل سرطان‌ها نامعلوم است.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر کریستوفر وایلد که به ایران سفر کرده است، در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی گلستان، طرح کوهورت گلستان و بیوبانک سرطان این استان در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان اظهار کرد: شیوع سرطان در دنیا با توجه به پیر شدن جمعیت در حال افزایش است و در ایران نیز شیوع سرطان بالاست. سرطان بیشتر در بین افراد مسن دیده می‎شود و هزینه‎های ناشی از این بیماری به نظام درمان فشار وارد می‎کند.

وی بیشترین میزان سرطان‎ها را در آمریکا و اروپای غربی و علت آن را طول عمر بالاتر افراد دانست.

وایلد، یکی از اصلی‎ترین راهبردهای آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان را تلاش برای جلوگیری از وقوع سرطان برشمرد و با اشاره به تحقیقاتی که روی سرطان در استان گلستان (شهرستان‎های گرگان و گنبدکاووس) طی ۲۰ سال در حال انجام است، بر حفظ نمونه‌های سرطان تاکید و اظهار کرد: ابتلاء به سرطان در افراد، مختلف است. برخی سرطان‎ها در برخی کشورها نیز با یکدیگر تفاوت دارند در استان گلستان سرطان مری و معده بیشتر شایع است ولی در اروپای غربی سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد . در سال‎های اخیر به تدریج سرطان مری کمتر شده و میزان سرطان سینه و سرطان روده بزرگ در حال افزایش هستند.

وی با اشاره به اینکه سرطان‎ها دلایل گوناگونی دارند به دو علت عمده سرطان در ایران پرداخت و افزود: وجود سرطان‎های قدیم و بروز سرطان‎های جدید دو مشکل اساسی است. از دلایل بروز سرطان در ایران می‎توان به نوع تغذیه ایرانی‌ها و پرخوری و چاقی اشاره کرد، به طوری که ۳۵ درصد غذایی که مردم ایران می‎خورند اضافی است و یکی از دلایل بروز سرطان همین عامل است.

رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان با بیان اینکه داشتن بیوبانک سرطان مقدمه خوبی برای پیشرفت در گام‎های بعدی است، گفت: یکی از فعالیت‎های علمی و برجسته‌ای در مرکز تحقیقات سرطان استان گلستان انجام می‎شود،‌تشکیل بیوبانک سرطان است که نتایج خوبی در آینده برای پیشگیری و درمان سرطان خواهد داشت.

وایلد افزود: آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، تجربیات علمی و تحقیقاتی جهانی را منتقل خواهد کرد و استان گلستان در تربیت نیروی انسانی در زمینه تحقیقات سرطان ، جزو موفق‌ترین‌ها در خاورمیانه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور الکتروشیمیایی محققان ایرانی

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها