جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کشف قدیمی‌ترین اکسیژن جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1794
شنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۵ | 08:32

کشف قدیمی‌ترین اکسیژن جهان

تیمی از ستاره‌شناسان با استفاده از رصدخانه آلما برای نخستین بار توانسته‌اند یکی از دورترین کهکشان‌ها را در جهان مرئی شناسایی کنند که از قدیمی‌ترین اکسیژن مشاهده‌ شده در فضا برخوردار است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران کهکشان باستانی SXDF-NB1006-2 در فاصله حدود ۱۳٫۱ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد و زمانی بوجود آمده که نور برای اولین بار از میان فضای تاریک سفر کرده است.

انفجار بزرگ یا بیگ‌بنگ حدود ۱۳٫۸ میلیارد سال قبل اتفاق افتاد و نور، نخستین بار صدها میلیون سال پس از آن مشاهده شده است. ستاره شناسان در زمان کشف این کهکشان دوردست، در حال بررسی ترکیبات شیمیایی آن برای یادگیری در مورد طبیعت این اجسام کهنه بودند.

پیش از شکل‌گیری اجسام سماوی، جهان با گاز الکتریکی خنثی پوشیده شده بود. زمانی که نخستین نور درخشید، تابش الکترومغناطیسی در فرآیندی موسوم به یونیزاسیون کیهانی شروع به یونیزه کردن این ماده کرد.

جستجو به دنبال اکسیژن یونیزه شده در خانواده دوردست ستارگان شامل بررسی کهکشان‌ها برای تعیین امکان وجود اکسیژن در فاصله‌های زیادی مانند محل کهکشان SXDF-NB1006-2 بود. محققان دریافتند که این عنصر را می‌توان حتی از فاصله بیش از ۱۳ میلیارد سال نوری اندازه‌گیری کرد. غلظت این ماده حدود ۱۰ درصد مشاهده شده در خورشید بود.

این میزان قابل پیش‌بینی بود،‌ اما محققان همچنین در کمال تعجب توانستند مقادیر کوچکی از غبار را در این سیستم شناسایی کنند.

کشف اکسیژن در این کهکشان نشان می‌دهد که چندین ستاره با اندازه‌های بسیار بزرگتر از خورشید، SXDF-NB1006-2 را در نور فرابنفش غوطه‌ور کرده و گاز را یونیزه کرده‌اند.

همه عناصر سنگین‌تر از لیتیوم توسط ستارگان مرده ایجاد شده‌اند، از این رو این یافته‌ها نشان می‌دهد که حداقل یک نسل از ستارگان در این کهکشان مرده‌اند.

زمانی که SXDF-NB1006-2 در سال ۲۰۱۲ توسط ستاره‌شناسان کشف شد، قدیمی‌ترین کهکشان شناخته‌شده نام گرفت. اما از آن زمان تاکنون محققان توانسته‌اند چندین کهکشان پیرتر را در فاصله دورتر از آن شناسایی کنند.

نتایج این یافته‌ها در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد جدید محققان دانشگاهی: پیش بینی حمله های صرعی از روی سیگنال های مغزی سطحی

ساخت نخستین «تک‌سل الکترولایزر غشای پلیمری» برای تولید هیدروژن در کشور

اندازه گیری اکسیژن مریخ در رصدخانه هوایی ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها