سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

ساخت پهپاد عمود پرواز هیبریدی توسط محققان جوان دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17867
یکشنبه، ۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 10:30

ساخت پهپاد عمود پرواز هیبریدی توسط محققان جوان دانشگاهی

 دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به طراحی و ساخت پهپاد عمود پرواز هیبریدی کشور شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران تیم دانشگاهی «برآیند علم و صنعت» پهپاد عمود پرواز هیبریدی را با عنوان BA10 در مدت ۶ ماه طراحی کرده است.

به گفته طراحان ، این پهپاد که در چهارمین مسابقه و نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است، به تنهایی (بدون محموله و سوخت) ۲٫۵ کیلوگرم وزن دارد و طول آن یک متر و ۲۷ سانتیمتر و طول بال آن یک متر و ۷۶ سانتیمتر است.

محسن خدادادی، مسؤول تیم برآیند علم و صنعت گفت: این پهپاد برای عملیات اوج گرفتن و فرود، نیازی به باند ندارد و این کار را با استفاده از چهار موتور الکتریکی انجام می‌دهد.

خدادادی، هیبریدی بودن را از ویژگی‌های منحصر به فرد این پهپاد ذکر کرد و توضیح داد: این پهپاد دارای دو موتور بنزینی و الکتریکی است. به این ترتیب، هرگاه یکی از موتورها به هر دلیلی از کار بیفتد، منبع دیگر، جایگزین می‌شود و پرنده می‌تواند به پرواز و عملیات خود ادامه دهد.

دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: مکانیزم این پهپاد به گونه‌ای است که هنگام رسیدن به یک ارتفاع مشخص، موتور بنزینی که قبلا روشن شده است، وارد مدار می‌شود و پرواز را تحویل می‌گیرد و پرواز وارد فاز حرکت رو به جلو با سرعت ثابت (کروز) می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، پهپاد به مکانیزم (ساز و کار) برگشت به خانه نیز مجهز است تا اگر از رادار خارج شد، بتواند به مبدا بازگردد.

به گفته خدادادی، ساختار این پهپاد، تلفیقی از بال ثابت و کوادکوپتر است و می‌تواند بالای سر سوژه، ثابت بایستد و از آن عکاسی و فیلمبرداری کند یا وسایل امدادی را به محل تعیین شده، تحویل دهد.

وی افزود: این پرنده در اجرای عملیات شناسایی، امداد و نجات کاربرد دارد و اعضای تیم برآیند علم و صنعت، ساخت نمونه‌های تکمیلی آن را با شعاع علمیاتی وسیع‌تر، مداومت پروازی طولانی‌تر و قدرت حمل بار بیشتری، در دست اقدام دارند.

نمونه فعلی این پهپاد عمود پرواز، با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه پرواز می‌کند.

گفتنی است محسن خدادادی، محمدمهدی اختری، محمدحمید سکاد فکر، هادی افشاری، علیرضا اختری و محمدجواد مربوبی، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران، اعضای تیم سازنده این پهپاد هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

محکومیت اقدام فرانسه در استرداد مهندس ایرانی از سوی فعالان صنعت پهپاد کشور

یازدهمین دوره مسابقات ملی هوافضا برگزار می شود

جایزه بین المللی «مهدی بهزاد» به ریاضیدان دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها