پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

ساخت جاذب­ لکه‌های نفتی از سطح آب توسط پژهشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17746
شنبه، ۲ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 13:22

ساخت جاذب­ لکه‌های نفتی از سطح آب توسط پژهشگران کشور

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت جاذب­ لکه­ های نفتی از سطح آب شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این طرح، يکی از پروژه‌­های کليدی در “توسعه روش­های نوین جهت کاهش آلاینده­ های زیست محیطی” است که در پژوهشکده توسعه فرآيندهای شیمیايی، پلیمری و پتروشيمی و با مشارکت پرديس انرژی و محيط زيست و با حمایت شرکت ملی نفت ایران انجام گرفته است.

مهندس طلعت خلخالی، مسئول طرح پژوهشکده توسعه فرآيندهای شیميايی، پلیمری و پتروشيمی پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و ساخت انواع جاذب­ ها جهت پاک­سازی لکه­ های نفتی از سطح آب رودخانه­ ها، نواحی ساحلی درياها و حوضچه­ های تبخيری را از اهداف این پروژه برشمرد و گفت: توليد جاذب­های تجاری پرمصرف صنعت نفت و بررسی امکان ارتقاء ميزان جذب نفت آنها با استفاده از فناوری­ های نوين نظير نانو فناوری در دستور کار قرار­ گرفته است.

وی مهمترین ویژگی این پروژه را تهيه بسته فناورانه (package) ” انواع جاذب­ ها و تجهيزات مصرفی در جذب لکه­ های نفتی از سطح آب” دانست و افزود: فرآيند پاک­سازی لکه­ های نفتی از سطح آب نيازمند استفاده از انواع جاذب­ ها و به کارگيری انواع تجهيزات مناسب جهت بازيابی نفت و امحاء آسان جاذب­ های مصرفی است. در این پروژه سعی شده است تا حتی الامکان بسته کاملی از جاذب ها و تجهیزات لازم در زمینه جمع آوری و بازیابی لکه­ های نفتی طراحی و ساخته شود.

وی با بیان این که این جاذب ها كاملاً از مواد تولیدی در داخل کشور ساخته شده اند تصریح کرد: در ساخت جاذب­ ها جهت افزايش کارایی، از نانوذرات سيليکا آئروژل استفاده شده که منجر به افزايش کارايی جاذب­ ها در دراز مدت شده است.

مهندس خلخالی از دستاوردهای ديگر اين طرح، به طراحی و ساخت دستگاه نفت­گير و اسکيمر طنابی اشاره کرد و گفت : با طراحی و ساخت دستگاه نفت­گير امکان بازيابی نفت از جاذب­های مستعمل فراهم و کاربرد مجدد جاذب­ ها ميسر می‌شود.

این مسئول طرح در ادامه گفت : جاذب­های ساخت پژوهشگاه به نام “SUPER PAD” در وزن و ابعاد مشابه جاذب­ های تجاری وارداتی، از ظرفيت جذب دو برابر برخوردارند و سرعت جذب آنها به مراتب بالاتر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با انجام این طرح در زمینه تولید انواع جاذب­ های لکه­ های نفتی به خودکفایی رسیده ایم و ضمن ایجاد زمینه اشتغال و استفاده از مواد اولیه تولیدی در داخل کشور جهت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، از خروج مقادیر متنابهی ارز جلوگیری به­ عمل می­ آيد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها