جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ملک زاده خبر داد: افزایش دو برابری طرح هاي تحقيقاتي در حوزه سلامت/ایجاد ۲۶ برنامه ثبت بیماری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17704
پنج شنبه، ۳۱ فروردین، ۱۳۹۶ | 10:24

ملک زاده خبر داد: افزایش دو برابری طرح هاي تحقيقاتي در حوزه سلامت/ایجاد ۲۶ برنامه ثبت بیماری

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی هفت اتاق تميز براي تحقيقات دارويي تاکنون، گفت: سهم وزارت بهداشت از ۵۱ هزار مقاله اي که سال گذشته منتشر شد به ۳۰ درصد افزايش يافته است و درعين حال توانسته ايم تعداد دانشمندان يک درصد برتر را افزايش دهيم.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر ملک زاده در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به وجود برنامه ها و زیر ساخت های لازم در حوزه پژوهش در طی سه سال گذشته ، گفت: با وجود این زیر ساخت ها می توانیم طبق آنچه در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده است، پیش برویم.
معاون تحقیقات و فناوری مشکل اصلي حوزه پژوهش را کم بودن تخصيص اعتبار به بخش پژوهش بیان کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه قرار بود سه درصد تولید ناخالص ملي به اين حوزه اختصاص داده شود ولي سه دهم درصد  تخصیص داده شد.
دکتر ملک زاده با اشاره به نقش مهم نیروی انسانی در توليد علم و تحقيقات افزود: در همين راستا نيز برنامه پزشک پژوهشگر را اجرا کرده ایم و ارتقاي کيفي دوره دکتراي پژوهش، تعريف گرندهاي پژوهش، جذب دستيار، آموزش اخلاق پزشکي و حمايت از تحقيقات دانشجويي از جمله اقداماتي است که تاکنون در این راستا انجام شده است.
وي به راه اندازي موسسه ملي تحقيقات پژوهش نيز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۶ برنامه ثبت بيماري راه اندازي شده است که مي توان به برنامه ملي کنترل ثبت سرطان اشاره کرد و اين برنامه در حال حاضر به خوبي پيش مي رود.
به گفته وي پروژه ايرانوم، ارزيابي و حمايت از توسعه تحقيقات باليني، توسعه آزمايشگاه جامع تحقيقات، راه اندازي سامانه علم سنجي و همچنين ايحاد ۶۰ مرکز رشد در دانشگاههاي علوم پزشکي از جمله اقدامات معاونت پژوهشی وزارت بهداشت بوده است.
دکتر ملک زاده در ادامه افزود: تاکنون هفت اتاق تميز براي تحقيقات دارويي راه اندازي شده و سهم وزارت بهداشت از ۵۱ هزار،مقاله اي که سال گذشته منتشر شد به ۳۰ درصد افزايش يافته است و درعين حال توانسته ايم تعداد دانشمندان يک درصد برتر را افزايش دهيم.
وي با اشاره به جايگاه بالاتر ايران در منظقه از نظر تعداد محققان برجسته، بيان کرد: تعداد شرکت هاي دانش بنيان در اين دوره به ۷۸۲ مورد رسيده و طرح هاي تحقيقاتي نيز دو برابر شده اند و در حال حاضر سه درصد شرکت هاي دانش بنيان در حوزه سلامت فعاليت مي کنند.
دکتر ملک زاده در پایان گفت: پوشش الکترونيک همه دانشگاهها به همه مراجع جهاني مجلات علمي، اجراي ۲۶ کوهورت کشوري، راه اندازي ۱۷ آزمايشگاه جامع تحقيقات و حمايت از ۱۵ طرح تحقيقاتي نیز جزو اقداماتي هستند که نتایج آن تا پنج سال ديگرنشان داده می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها