شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

۳۰ فروردین، سالگرد درگذشت بنيان­گذار ايمونولوژي آلرژی در ايران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17663
چهارشنبه، ۳۰ فروردین، ۱۳۹۶ | 09:46

۳۰ فروردین، سالگرد درگذشت بنيان­گذار ايمونولوژي آلرژی در ايران

امروز ۳۰ فروردین ماه، یازدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر ابوالحسن فرهودی، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران و بنیانگذار فوق تخصص ایمونولوژی آلرژی در ایران است.


به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، استاد فرهودی ۳۰ فروردین ماه ۱۳۸۵ در حاليكه براي ديدار فرزندانش به پاريس عزيمت كرده بود در اثر عارضه قلبي درگذشت و پيكرش روز جمعه اول ارديبهشت ماه با مشايعت خانواده و دوستان، در گورستان “ولانتون” پاريس به خاك سپرده شد.

دكتر ابوالحسن فرهودي در سال ۱۳۰۳ در شهر قم به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در همان شهر گذراند. در سال ۱۳۳۲ موفق به طي دوره طب عمومي در دانشكده پزشكي دانشگاه تهران شد. پس از فراغت از تحصيل در بهداري خرمشهر و سپس دانشكده كشاورزي كرج خدمت کرد. در سال ۱۳۴۰ وارد دوره دستياري كودكان شد و در كنار اساتيدي همچون دكتر قريب به كسب دانش مشغول شد. پس از فراغت از تحصيل دوره تخصص كودكان در دانشكده پزشكي دانشگاه تهران و در بيمارستان كمك ۳ و پس از آن در مركز طبي كودكان به خدمت مشغول شد.

دكتر فرهودي از سال ۱۳۴۹ به عضويت هيات علمي دانشگاه درآمد و با توجه به علاقه وي به رشته آلرژي و ايمونولوژي و پس از كسب موافقت دانشگاه براي گذراندن دوره فوق تخصصي ايمنولوژي آلرژي راهي لندن شد.

وي طي سال­هاي ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ (۱۹۷۶ و ۱۹۷۷) در بيمارستان GOS لندن دوره فلوشيپ تحقيقاتي ايمونولوژي را يا موفقيت سپري کرد. دکتر فرهودی که دوره هاي تكميلي ايمونولوژي و آلرژي را هم در دانشگاه­هاي كانادا گذرانده در سال ۱۳۵۷ به رتبه دانشياري و در سال ۱۳۶۴ به رتبه استادي ارتقا پيدا کرد.


دكتر فرهودي بنيان­گذار رشته فوق تخصصي ايمونولوژي آلرژي در ايران و موسس بخش فوق تخصصي ايمونولوژي آلرژي در مركز طبي كودكان و از بنيانگذاران مركز تحقيقات ايمونولوژي، آسم و آلرژي دانشگاه علوم پزشكي تهران بود. وي كتب متعددي را در زمينه ايمونولوژي و آلرژي به زبان فارسي و انگليسي تأليف کرده که یکی از آخرين كتاب­هاي استاد دكتر فرهودي در زمينه ايمونولوژي آلرژي با همكاري چند تن از اساتيد دانشگاه هاروارد و دانشگاه مك گيل كانادا به رشته تحرير در آمد. همچنين مقالات متعدد علمي به زبان فارسي و انگليسي در مجلات معتبر علمي داخل و خارج به چاپ رسانده است.

از سوابق ديگر دكتر فرهودي مي توان به عضويت در انجمن ايمونولوژي انگلستان، عضويت در آكادمي آلرژي و ايمنولوژي و آسم امريكا، عضويت در هيات بورد كودكان ايران، دبير هيات ممتحنه آلرژي و ايمنولوژي ايران، رياست كنگره بين المللي ايمونولوژي در سال ۱۹۸۸ و استاد نمونه سال ۱۳۷۰ اشاره کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها