- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

با همکاری محققان ایرانی و آمریکایی صورت گرفت: شناسایی عوامل پروتئینی جدید موثر در اسپرم سازی

محققان پژوهشگاه رویان در همکاری با محققانی از استرالیا و آمریکا موفق به شناسایی پروتئین‌‌هایی شدند که نقش آنها در اسپرم‌سازی و در نتیجه بروز آزواسپرمی تشخیص داده نشده بود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، نیمی از ناباروری‌‌ها علت مردانه دارند. یکی از علل ناباروری در مردان آزواسپرمی است. آزواسپرمی به شرایطی گفته می‌‌شود که طی آن هیچ میزان قابل اندازه‌‌گیری از اسپرم در مایع منی مردان وجود ندارد.

دو نوع اصلی آزواسپرمی، انسدادی و غیر انسدادی هستند که نوع غیر انسدادی به دو گروه اختلال در بلوغ اسپرم (MA) و گروه سندرم سلول‌‌های سرتولی (SCOS) تقسیم می‌‌شود.

سلول‌‌های سرتولی، سلول‌‌های پشتیبان موجود در طناب‌‌های بیضوی هستند که کارکرد صحیح آنان برای تقسیم، تمایز و زنده ماندن اسپرم ضروری است.

برای درک بهتر علت این وضعیت، مهدی علیخانی، مهدی میرزایی، مرجان صباغیان، دکتر بهاروند، دکتر حسینی سالکده، دکتر گورابی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و مراکز تحقیقاتی استرالیا و آمریکا با روشی پیشرفته به بررسی وضعیت بیان پروتئین در بیماران مبتلا به انواع این بیماری پرداختند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Journal of Proteomics به چاپ رسیده است، نشان داد، بیان ۵۲۰ پروتئین در افراد بیمار نسبت به افراد سالم به صورت معنی‌‌داری تغییر کرده بود.

نتایج نشان دادند که چرخه سلولی، تجزیه پروتئین و پیرایش RNA مهمترین علل بیولوژیکی است که باعث تخریب پروتئین‌‌های مهم در اسپرم سازی در گروه سندرم سلول‌‌های سرتولی بیماری آزواسپرمی می‌‌شود.

در بیمارانی که دچار اختلال بلوغ اسپرم بودند، اختلال در متابولیسم و فرایند‌‌های تأمین انرژی مهمترین علت بیماری بود. در این بررسی پروتئین‌‌هایی مانند عوامل رونویسی کلیدی شناسایی شدند که تاکنون در آزواسپرمی تشخیص داده نشده بودند.

این یافته می‌‌تواند عوامل پروتئینی جدیدی موثر در اسپرم سازی را معرفی کند که تاکنون شناسایی نشده بودند.

انتهای پیام