جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

تولید داروی گیاهی مشکلات گوارشی از عصاره فلفل در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17445
شنبه، ۲۶ فروردین، ۱۳۹۶ | 12:27

تولید داروی گیاهی مشکلات گوارشی از عصاره فلفل در کشور

پژوهشگران مرکز رشد فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت داروی گیاهی از عصاره فلفل با خاصیت تقویت کننده دستگاه گوارش شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر فاطمه حسن‌زاده اول، سرپرست این تیم پژوهشی در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد افراد جامعه مبتلا به مشکلات گوارشي همچون سوءهاضمه و رفلاکس هستند، تولید فرآورده‌ای جهت درمان ناراحتی­های گوارشی و سوءهاضمه از اهداف این دارو به شمار می رود.

این محقق مرکز رشد فرآورده­ های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از راههای درمان و رفع مشکلات گوارشی استفاده از عصاره‌های گیاهی است که بر این اساس مطالعات بالینی نشان داد که ترکیب عصاره گیاهی Piper nigrum، Piper longum و Zingiber officinale سبب تقویت دستگاه گوارش، کمک به هضم و متابولیسم مناسب مواد غذایی، تسکین دردهای گوارشی، درمان سوء­هاضمه، ضد نفخ و پاکسازی طبیعی بدن می­شود.

وی خاطرنشان کرد:کپسول گیاهی پیپرجین به عنوان محصولی دانش بنیان برای نخستین بار در مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد.

این محقق مرکز رشد فرآورده‌­های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ترکیب اصلی موجود در فلفل سیاه و دارفلفل ماده شیمیایی به نام Piperine است اظهار داشت: این ترکیب بر فعالیتهای متابولیکی در بدن تأثیر میگذارد.

حسن‌زاده اول افزود: مطالعات فارماکولوژیک نشان داده‌اند که پیپرین مولد حرارت بوده، فراهمی زیستی مواد مغذی و داروهای تجویز شده همراه با آن افزایش یافته و سبب افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش موکوس می‌شود.

وی تصریح کرد: ,Gingerol و Shogaol، اجزاء اصلی و فعال در زنجبیل، سبب سرکوب انقباضات معده شده، ترشحات معده را کاهش داده و سبب کاهش استفراغ می شود.

 رییس مرکز رشد واحدهای فناوری فراورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بنابراین ترکیب گیاهی فلفل سیاه، دارفلفل و زنجبیل به هضم غذا در دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین سبب پاکسازی طبیعی بدن می‌شود.

این کپسول توسط پژوهشگران مرکز رشد فرآورده­ های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به سرپرستی فاطمه حسن زاده اول، محقق و دکترای گیاهان دارویی طراحی و مطالعات آزمایشگاهی تولید و فرمولاسیون این داروی گیاهی که حاوی مواد مؤثره Piperine،Gingerol  و Shogaol بوده، در پژوهشکده بوعلی انجام شده است.

پروانه ساخت این دارو در بهمن ماه ۱۳۹۵ از سوی سازمان غذا و دارو صادر و در حال حاضر ۱۰۰ هزار کپسول به عنوان اولین بچ این دارو تولید شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

برخی داروهای گیاهی ممکن است شیمی‌درمانی را مختل کنند

صدور بیش از دو هزار و ۶۰۰ مجوز تولید داروهای گیاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها