شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

دانش آموخته نخبه دانشگاه شریف، پشت پرده بلندپروازی تازه میلیاردر آمریکایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17237
دوشنبه، ۲۱ فروردین، ۱۳۹۶ | 13:35

دانش آموخته نخبه دانشگاه شریف، پشت پرده بلندپروازی تازه میلیاردر آمریکایی

پشت بلندپروازی تازه ایلان ماسک، میلیاردر علاقمند به فناوری که این روزها در کانون توجه رسانه ها و محافل علمی جهان قرار دارد، یک جوان نخبه ایرانی است. پدرام محسنی، رتبه ۱۷ کنکور سراسری سال ۱۳۷۱ و دانش آموخته بیست سال پیش دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف که در حال حاضر استاد دانشگاه «کیس وسترن رزرو» آمریکا است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، کارآفرین کم‌نظیر دنیای تکنولوژی، ایلان ماسک، پس از تحقق رویاهایش در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و موشک‌های قابل بازیافت برای فتح فضا، حالا در اندیشه لینک کردن مغز انسان‌ها با رایانه‌هاست.

وی که بنیان‌گذار شرکت‌های پرسروصدا و پیشروی نظیر تسلا (خودروهای الکتریکی) و اسپیس‌ایکس‌ (اولین شرکت خصوصی فعال در زمینه فضا) است در پروژه بلندپروازانه بعدی خود قصد دارد با شرکت «نورالینک» (Neuralink) اتصالی مستقیم میان مغز انسان‌ها و دنیای رایانه برقرار خواهد کرد.

پیوند دادن شبکه عصبی پیچیده مغز انسان‌ به رایانه با تلفیق هوش بیولوژیک با هوش مصنوعی زمینه ساز اطلاعاتی خارق العاده خواهد بود.

شرکت نورالینک که طرح بلندپروازانه میلیاردر ۴۵ ساله علاقمند به فناوری را پیش خواهد برد توسط دکتر محسنی، استاد ایرانی دانشگاه  «کیس وسترن رزرو» در کالیفرنیا راه اندازی شده و در ژانویه امسال به ماسک فروخته شده است.

ایده این استاد مهندسی برق و همکارش تولید انبوه دستگاهی برای کمک به بیماران مبتلا به ضایعات مغزی بوده که تا پیش از پیشنهاد وسوسه کننده ماسک در جذب سرمایه گذار توفیقی نداشته اند.

محسنی که به گفته خبرنگار تکنولوژی ریویو از واگذاری شرکتش به ماسک نه تنها احساس بدی ندارد که هیجان زده هم هست، نمونه ای از هزاران نخبه ایرانی است که برای ادامه تحصیل و کار جلای وطن کرده اند و سالهاست که اخبار موفقیتهای علمی آنها از گوشه گوشه جهان شنیده می شود.

محسنی در سال ۱۳۷۱ با کسب رتبه ۱۷ کنکور تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرده و پس از فارغ التحصیلی در سال ۷۴ مدت یک سال مدیر خط تولید اجاق‌های ماکروویو در شرکت بوتان بوده و پس از آن به آمریکا رفته و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در سالهای ۱۳۷۸ و ۸۴ در دانشگاه میشیگان آمریکا به پایان برده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها