جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سانتریفیوژ سنگ و پمپ کندانس دما بالای ایرانی رونمایی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17132
یکشنبه، ۲۰ فروردین، ۱۳۹۶ | 11:23

سانتریفیوژ سنگ و پمپ کندانس دما بالای ایرانی رونمایی شد

دکتر حسن روحانی، رییس جمهور روز یکشنبه در مراسم یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای که با حضور نمایندگان و سفرای کشورهای خارجی برگزار شد از دو دستاورد مهم سازمان انرژی اتمی رونمایی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، طراحی و ساخت سانتریفیوژ سنگ و طراحی، ساخت و تست پمپ کندانس دمای بالا RG مورد نیاز واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، دو دستاورد مهم سازمان انرژی اتمی هستند که در این مراسم رونمایی شد.

سانتریفیوژ سنگ

از این سانتریفیوژ در حوزه نفت و اکتشافات به منظور ارزیابی میادین نفتی استفاده می شود بدین ترتیب که نمونه های سنگی تهیه شده در سانتریفیوژ قرار گرفته و با حرکت دورانی، پارامترهایی از جمله تراوایی نسبی و فشار مویینگی سیال درون نمونه اندازه گیری می شود و از این طریق ویژگی های نفتی میدان تخمین زده می شود.

طراحی، ساخت و تست پمپ کندانس دمای بالا RG

پمپ کندانس دمای بالا RG مورد نیاز واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر با کارفرمایی مدیریت بومی سازی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی برای اولین بار در داخل کشور با هزینه یک چهارم قیمت نمونه خارجی طراحی و ساخته شده است.

بهره برداری از سه مرکز مهم هسته ای

همچنین در  این مراسم، مرکز تولید و توسعه رادیوداروهای سیکلوترون  در استان البرز، مرکز بومی پرتودهی صنعتی در قزوین و پروژه خردایش و پرعیارسازی سنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند به صورت ویدیو کنفرانس بهره برداری شد.

مرکز تولید و توسعه رادیوداروهای سیکلوترون  در استان البرز

مرکز پژوهش و تولید رادیوداروهای سیکلوترون که از مهم ترین پروژه های ملی سازمان انرژی اتمی محسوب می شود که با همکاری طرف های اروپایی و مطابق الزامات GMP طراحی و ساخته شده است.

این مرکز شامل ۷۵۰ متر مربع فضای اداری، HVAC و تاسیسات و ۳۵۰ متر مربع فضای کلین روم است.

مهمترین محصول این مرکز، رادیوداروی  FDG است که جهت تصویربرداری پت مورد استفاده قرار می گیرد و  نیاز بیش از ۱۰ بیمارستان را تامین کند.

دیگر محصول  مهم و استراتژیک این مرکز، ژنراتور ژرمانیوم-گالیوم (پارس گالوژن) است که با تولید آن، ایران به عنوان پنجمین کشور تولید کننده جهانی و تنها تولید کننده آسیایی این محصول شناخته شده است.

مرکز بومی پرتودهی صنعتی در قزوین

این مرکز با اولین شتاب دهنده بومی و  ارائه چهار باریکه خروجی متفاوت در راستای افقی و عمودی با انرژی های ۵ و ۱۰ مگا الکترون و حداکثر توان ۱۰۰ کیلووات ، آماده ارائه خدمات در کاربردهای مختلف بوده و علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم ۵۰ نفر ، نقش زیادی در افزایش تولید واحدهای نیازمند به خدمات پرتودهی و در نتیجه اشتغال غیر مستقیم خواهد داشت.

پروژه خردایش و پرعیارسازی سنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند یزد

به منظور افزایش راندمان کارخانه تولید کیک زرد اردکان و کاهش هزینه های حمل ماده معدنی از معدن به کارخانه فرآوری، لازم است تا سنگ معدن استخراج شده از معادن زیرزمینی و روباز مجتمع ساغند خردایش، دانه بندی و پرعیارسازی شود. به این منظور پروژه خردایش و پرعیارسازی (رادیومتریک سورتینگ) مجتمع معدنی ساغند طراحی و اجرا شد.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای سازمان انرژی اتمی

رییس جمهوری همچنین در حاشیه این مراسم از نمایشگاه دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای بازدید کرد و با توضیح مهندسان، مدیران و متخصصان صنعت هسته ای کشور در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت های دانشمندان کشورمان در حوزه های مختلف انرژی اتمی قرار گرفت.

اتصال ماشین سانتریفیوژ IR8 به خط خوراک جهت تزریق گاز UF6، طراحی و ساخت یاتاقان مغناطیسی فعال، طراحی و ساخت موتور الکتریکی سانتریفیوژ اولترا با سرعت ٨٠ هزار دور در دقیقه، طراحی و ساخت اولترا سانتریفیوژ سنگ، طراحی و ساخت اولترا سانتریفیوژ آزمایشگاهی، آماده سازی اولین پایلوت تحقیقاتی جداسازی ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو، واحد خردایش و پرعیارسازی کانسنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند، طراحی و ساخت سیستم گمانه نگاری دیجیتال اسپکترال گاما برای تعیین پرتوزدایی در لایه های زمین، بهره برداری از مرکز تولید و توسعه رادیو داروهای سیکلوترون در استان البرز، تولید و توسعه رادیو داروها، سامانه لیزری ضد حساسه و ردیاب الکترونیک، طراحی و ساخت دستگاه طیف سنجی جرمی با روش شمایش گاما، تجهیزات مربوط به نگهداری آب سنگین، ارتقا کیفیت و خلوص آب سنگین تولید شده در پسابرجام، طراحی و ساخت مجتمع مجازی سوخت صفحه ای جدید راکتورهای تحقیقاتی و طراحی و تولید نسل اول تابلوهای بومی تغذیه و کنترل زنجیره های غنی سازی از جمله دستاوردهای سازمان انرژی اتمی کشور در سال ٩٥ است که در این نمایشگاه مورد بازدید رییس جمهوری قرار گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

ایران به دانش فنی تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان دست یافت

بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزا فلوراید اورانیوم/ساخت دستگاه لیزر دیسک در کشور

تولید سه رادیوداروی جدید تشخیص و درمان سرطان در ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها