چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

نخستین پژوهش‌سرای سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور افتتاح شد/ البرز صاحب نخستین شهر سلولی دنیا می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17122
یکشنبه، ۲۰ فروردین، ۱۳۹۶ | 11:21

نخستین پژوهش‌سرای سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور افتتاح شد/ البرز صاحب نخستین شهر سلولی دنیا می‌شود

معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی ، نخستین آزمایشگاه دانش آموزی سلول‌های بنیادین و پزشکی  بازساختی کشور را در پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا،  آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج راه اندازی کرد

به گزارش دیده‌بان علم ایران،  علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سال آینده ایران حدود دهمین سال نفتی خود را می‌گذراند، در سال ۱۲۸۷ نخستین چاه نفت در منطقه مسجدسلیمان خوزستان به دست آمد؛ از این‌رو  ۱۰۹ سال خام فروشی را خوب تجربه کردیم و شاهد آن بودیم که با یک تهدید و تحریم چگونه به اقتصاد ما صدمه زدند.

وطنی گفت: حقیقتا دوران خام فروشی و یا دوران اقتصاد متکی بر نفت روبه‌زوال است و نگاه جدید، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه در جایگاه علمی کشور در بخش نانو مقام ششم را در دنیا داریم گفت: کسب افتخارات و پله‌های صعودی بسیار فشرده و نفس‌گیر است و اینکه بتوانیم طی ۲ سال از مقام سی و پنجم در کشور مقام ششم را در دنیا کسب کنیم تلاش‌های شبانه‌روزی و غیرت ملی را به رخ می‌کشد.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تأکید بر اینکه دانش را باید عمقی یاد بگیریم بیان کرد: اگر قرار باشد به علم و فناوری سطحی بنگریم و از دانایی به دارایی نرسیم به‌طور حتم در سؤال علم بهتر است یا ثروت دچار سردرگمی خواهیم شد. امروزه آگاهیم علمی بهتر است که نافع باشد و از آن تولید ثروت کرد و از دانایی به دارایی دست‌یافت، نه اینکه به دنبال منابع زیرزمینی باشیم بلکه منابع روی زمین ( نیروی انسانی) است که می‌تواند آینده را روشن سازد.

وطنی گفت: برنامه‌ریزی داشتیم در افق ۱۴۰۴ دو هزار شرکت دانش‌بنیان داشته باشیم ولی از سال ۱۳۸۹ که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است آخرین رقم و عدد در این رابطه تنها محدود به ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان است که این امر  خبر از فاصله زیاد با ایده آل‌های علمی دارد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران با تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی و تزریق سالیانه یکهزار میلیارد تومان اعتبار در آن در جذب طرح‌های توسعه فناوری باقابلیت تجاری‌سازی کمک کرد. ازاین‌رو پذیرفتنی نیست که محقق یا فناوری مدعی آن باشد که ایده‌ای را داشته که قابلیت تجاری‌سازی و رقابت در عرصه بین‌المللی را دارا بوده است اما موردحمایت قرار نگرفته است.

وطنی بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که فناوری‌ها، توسعه و تجاری‌سازی محصولات را بعد از دانشگاه هم‌اکنون در سطح مدارس نیز کشانده است بیان کرد: این امر نویددهنده آن است که اقتصاد این نظام متکی بر توسعه فناوری خواهد بود.
وی ادامه داد: زمانی برای مداوای بیماران پزشکانی که حکیم لقب داشتند بدون استفاده از داروهای شیمیایی به مداوای بیماران می‌پرداختند و اکنون شاهد آن هستیم که دوران استفاده از داروهای شیمیایی روبه‌زوال است و آینده جهان به سمت فناوری‌های متکی بر سلول‌های بنیادی می‌رود به گون‌هایی‌ که داروخانه‌های امروزی جای خود را به داروخانه‌هایی با فناوری‌های متکی بر سلول‌های بنیادی خواهد داد.
امیرعلی  حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، در بخش دیگری از این مراسم ضمن ابراز خرسندی از افتتاح اولین پژوهش سرای دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در استان البرز بیان کرد: روزی برسد کشور عزیزمان ایران به کمک دانش آموزان یعنی آینده‌سازان این سرزمین، جزو ابرقدرت‌های حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دنیا باشد.

وی تمرکز اقدامات علم و فناوری سلول‌های بنیادی در سراسر کشور را یکی از اهداف مهم در ستاد معرفی کرد و گفت: : افتتاح اولین مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور در تبریز، همچنین  اولین مزرعه حیوانات کشور در استان کرمان و دومین مرکز جامع سلول‌های بنیادی نیز در استان فارس از جمله اقداماتی است که توسط این ستاد به منظور توسعه روند اقدامات علمی و فناورانه در سرا سر کشور به انجام رسیده است.

حمیدیه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان البرز از راه‌اندازی اولین شهر سلولی دنیا در این استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها