پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

گامی نویدبخش برای تشخیص و درمان اکثر سرطان‌ها تا ۱۵ سال آینده: تشکیل بیوبانک سرطان در استان گلستان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17087
یکشنبه، ۲۰ فروردین، ۱۳۹۶ | 09:13

گامی نویدبخش برای تشخیص و درمان اکثر سرطان‌ها تا ۱۵ سال آینده: تشکیل بیوبانک سرطان در استان گلستان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تشخیص سالانه ۹۰ هزار سرطان و مرگ ۴۷ هزار نفر بر اثر این بیماری در ایران، تشکیل بیوبانک سرطان با نمونه بافت زنده برای انجام مطالعات ژنتیکی و بالینی را بسیار ضروری خواند و نسبت به درمان اکثر سرطان‌ها در کشور تا ۱۵ سال آینده در صورت تشخیص سریع آنها، نوید داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در جلسه تشکیل بیوبانک سرطان پایلوت کشوری  (استان  گلستان) با نمونه بافت زنده سرطان که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز تحقیقات آژانس بین‌المللی سرطان اروپا و با حضور دکتر پال برنان محقق ارشد این مرکز و دکتر عبدالرضا فاضل ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مرکز آموزشی درمانی شهید صیاد شیرازی گرگان برگزار شد،‌ تشخیص زود هنگام و درمان سرطان را از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت : پیش‌بینی می‌شود با تشخیص زودهنگام سرطان، در ۱۵ سال آینده شاهد درمان اکثر سرطان‌ها در کشور باشیم .

معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت افزود: برای تشخیص و درمان بیماریهای سرطان تشکیل بیوبانک سرطان در کشور و استان گلستان با هدف انجام مطالعات ژنتیکی و بالینی و گردآوری نمونه امری ضروری بود.

دکتر ملک‌زاده گفت : تشکیل بیوبانک سرطان در استان گلستان یکی از اولین بیوبانک‌های بیماری سرطان در کشور است و این امر می‌تواند کمک شایانی در تشخیص زودهنگام و درمان بیماری‌های سرطان داشته باشد.

مجری بزرگترین مطالعات کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در استان گلستان، سرطان مری و معده را یکی از شایع ترین سرطان‌ها در شرق این استان دانست که با توجه به مطالعات انجام شده در ۱۵ سال گذشته بین دانشگاههای علوم پزشکی تهران و استان گلستان ۱۰ عامل اصلی شیوع سرطان در استان نیز شناخته شده است.

وی عدم رعایت بهداشت فردی، تغذیه نامناسب، استفاده از آب آشامیدنی ناسالم، نوشیدن چای داغ ، مصرف نکردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی، پایین بودن سطخژح بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن ؛ چاقی و پر خوری و همچنین مصرف قلیان و تریاک را از جمله عوامل مهم ابتلا به سرطان مری دانست .

دکتر ملک زاده گفت : چاقی و پر خوری مهم ترین عامل بروز بیماری سرطان و علت ۳۰ درصد از شیوع سرطان‌هاست .

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درحالی ۵۰ درصد از بیماری های سرطان را با تشخیصبموقع، قابل درمان و ۵۰ درصد دیگر را نیز قابل پیشگیری خواند که سالانه ۴۷ هزار ایرانی بر اثر سرطان در کشور فوت می‌کنند.

دکتر پال برنان، محقق ارشد مرکز تحقیقات آژانس سرطان اروپانیز در این جلسه گفت : امروزه در علم پزشکی یکی از مهم ترین مسائل همکاری های بین المللی برای پیشرفت علمی است و در این راستا برای اینکه بتوانیم نقش مهمی ایفا کنیم باید امکاناتی داشته باشیم.
دکتر پال برنان گفت : آنچه امروز در شهرهای گرگان و گنبد دیدم یکی از بهترین امکانات موجود در کشور ایران است و این می تواند نقش مهمی در همکاری های بین المللی و تحقیقاتی برای پیشرفت علم در زمینه سرطان باشد .

محقق ارشد مرکز تحقیقات آژانس بین اللملی سرطان اروپا در پایان اظهار امیدواری کرد با اجرای پروژه فوق که هدف آن شناخت علل ناشناخته سرطان مری است بتوان عوامل ژنتیکی این بیماری را یافت.
دکتر عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در ادامه گفت : خوشبختانه مرکز تحقیقات گوارش و کبد و کوهورت استان یکی از مهم ترین مراکز آماری برای بیماری های سرطان در کشور و دنیا است و نتایج آماری این مرکز می‌تواند نتیجه‌گیری های عمومی‌تری در بر داشته باشد.
دکتر فاضل گفت : سالانه، ۲۲۰۰ مورد جدید بیماری سرطان در استان گلستان تشخیص داده می شود که شایع ترین آن سرطان معده است و سرطانهای مری، پستان در زنان، روده، کولون در رتبه های بعدی قرار می گیرند .

دکتر فاضل عادات بد غذایی بویژه غذا های نمک دودی شده را مهمترین علل شیوع سرطان معده و مری در استان گلستان عنوان کرد و گفت : مصرف سیگار و الکل و تریاک نیز از عوامل موثر بروز این بیماری می باشند .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: با اعلام اینکه میانگین سن بیماران مبتلا به سرطان بین ۳۰ تا ۴۰ سال است، اظهار امیدواری کرد با تشکیل بیوبانک بیماری سرطان بتوان عوامل ژنتیکی ناشناخته این بیماری را تشخیص دهیم .

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها