چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

تازه‌ترین گزارش وزارت علوم از وضعیت علمی ایران منتشر شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1706
پنج شنبه، ۲۷ خرداد، ۱۳۹۵ | 09:58

تازه‌ترین گزارش وزارت علوم از وضعیت علمی ایران منتشر شد

بر اساس گزارشی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از وضعیت علمی کشور منتشر کرده است، ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت علم دنیا، تولید ۱٫۹ درصد تولیدات علمی را بر عهده داشته و ۲۰۰ دانشمند مقیم کشور، در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار دارند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، گزارش معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از وضعیت تولیدات علمی كشور حاکیست: در سال گذشته، حدود ۸۰۰ محصول فناورانه در پارک‌ها و مراكز رشد تولید و بیش از ۷۵۰ ایده دانشگاهی تبدیل به محصول و از این تعداد ۶۰۰ محصول تجاری سازی و روانه بازار شده است.

در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت، ۱۵ تفاهم نامه میان وزارت علوم با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها منعقد شده و برای اولین بار مدیریت پژوهش و فناوری ۲۰ میدان نفتی بزرگ كشور با اعتبار بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ۹ دانشگاه و پژوهشگاه واگذار شد.

در سال گذشته همچنین بیش از ۲۰۰ دانشمند ایرانی مقیم داخل در فهرست دانشمندان تاثیرگذار و یک درصد برتر دنیا قرار گرفت ضمن آن که دانشمندان و محققان كشور در سال ۲۰۱۶ توانستند ۱٫۹ درصد مقالات علمی دنیا را تولید كنند این در حالی است که ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت دنیا توانسته ۱٫۹ درصد تولیدات علمی دنیا را تولید کند. این رقم در سال ۲۰۰۰، تنها ۱۴ صدم درصد و در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حدود ۱٫۵ درصد بوده است.

علاوه بر آن، نام ۱۴ دانشگاه ایران در پایگاه لایدن و نام ۸ دانشگاه ایران در پایگاه «یواس نیوز» در زمره دانشگاه‌های برتر و تاثیر گذار دنیا قرار گرفته است در حالی كه تا سال ۲۰۱۳، هیچ دانشگاهی از ایران در این لیست قرار نداشت.

نام ۸ دانشگاه ایرانی نیز در رتبه بندی تایمز كه كار رتبه بندی دانشگاه‌های برتر جهان را انجام می‌دهد، قرار گرفته است. این درحالی است كه تا سال ۲۰۱۲ فقط نام یک دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی دیده می‌شد.

بر اساس این گزارش، سهم مقالات پر استناد ایران (یا مقالات یك درصد برتر دنیا) رشدی چشمگیر و حدود ۲ برابری داشته است به این ترتیب كه تعداد مقالات پر استناد ایران در پایان سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۱۱ مقاله داغ بوده كه در پایان سال ۲۰۱۳ به ۲۲۹ مقاله رسیده است.

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ۱۲۰ آزمایشگاه مركزی در دولت ایجاد شده است كه تا قبل از دولت یازدهم، تعداد آن كمتر از ۲۰ آزمایشگاه بوده است. تعداد آزمایشگاه‌های دارای نظام استاندارد ایمنی هم افزایش چشمگیری داشته است.

براساس اطلاعات پایگاه استنادی اسكوپوس، در سال ۲۰۰۰ رتبه اثرگذاری تولیدات علم ایران ۴۶ بوده، این رتبه در سال ۲۰۱۰ به ۲۸ رسیده و طبق آخرین محاسبات انجام شده در سال ۲۰۱۴، رتبه اثرگذاری علم ایران ۲۲ بوده است.

براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسكوپوس سهم دیپلماسی علمی از كل تولید علم كشور از ۱۹درصد در سال ۲۰۰۱ به ۲۱درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

درسال ۲۰۱۵ سهم دیپلماسی علمی از كل تولید علم دنیا ۲۲درصد بوده است. به این معنی كه ۲۲درصد تولید علم دنیا با مشاركت حداقل دو كشور صورت پذیرفته است. این رقم برای ایران در همین سال ۲۳درصد و برای تركیه ۲۰درصد است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعطای ۲۰ میلیون تومان هدیه برای فرزنددار شدن کارکنان ستاد وزارت علوم

پژوهش نابسامان با سامانه سازی ها، سامان می یابد؟ وزیر علوم دستور داد: ایجاد سامانه «ناب» ذیل سامانه «نان»!

خروج ۲۰ میلیارد دلار از کشور با مهاجرت چهار هزار پزشک/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۰۰ هزار صندلی دانشگاهی برای جبهه مقاومت ظرفیت داریم

افزایش ۱۰ درصدی اعتبارات مصوب دانشگاه‌ها با دستور رئیس جمهور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها