شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

تلاش پژوهشگران کشور برای تشخیص آلزایمر از روی حرکات چشم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17054
شنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۶ | 12:57

تلاش پژوهشگران کشور برای تشخیص آلزایمر از روی حرکات چشم

پژوهشگران جوان کشور در یک طرح تحقیقاتی به دنبال بررسی ارتباط حرکات ساکادیک چشم و شبکه عملکردی مغز در مبتلایان به اختلال شناختی خفیف (MCI) و بیماران مبتلا به آلزایمر هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پژوهشگران دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی این بررسی آزمایشگاهی را آغاز کرده‌اند.

آنالیز EEG بااستفاده ازمطالعات cortical connectivity  وspectral features برای استخراج مارکرهای بیماران آلزایمر،  آنالیز ویژگیهای الگوهای حرکات چشمی در بیماران مبتلا به آلزایمر و افراد سالم به کمک eye tracking،  یافتن ارتباط بین نتایج به دست آمده از مطالعات EEG و eye trackingبا تصاویر به دست آمده از MRI و ارائه راه حلی نوین جهت بازشناسی این اختلال به کمک مطالعه امواج الکتریکی مغزی بیماران و ویژگی های حرکات چشمی از جمله اهداف مهم انجام طرح “بررسی ارتباط میان حرکات ساکادیک چشم و شبکه عملکردی مغز در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) و بیماران آلزایمر” است.

در این راستا گروه های مختلفی در پژوهش مورد نظر مورد بررسی قرار گرفته‌اند که شامل افراد مبتلا به آلزایمر خفیف و همچنین افراد داوطلب نرمال متناسب از نظر سن و جنسیت با گروه اول هستند که به طور داوطلبانه و از طریق فراخوان در این مطالعه شرکت کردند.

تاکنون رفتار ۱۲ نفر از گروه بیمار و ۲۲ نفر از دسته دوم مورد مطالعه قرار گرفته است و طبق برآورد تیم تحقیقاتی، این پروژه تا اواخر بهار ۹۶ به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها