- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تنظیم آیین‌نامه «همگرایی آمار علم و فناوری کشور»

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اذعان به اینکه، در حال حاضر ارائه آمار و ارقام در حوزه علم و فناوری دچار پراکندگی و ناهماهنگی است گفت: آمار حوزه علم و فناوری، همگرا و هماهنگ می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران وحید احمدی در حاشیه یکصد و چهل و دومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران، یکی از مباحث مطرح شده در نشست امروز این شورا را طرح پایش و ارزیابی آمار علم و فناوری ارائه شده از سوی دستگاه های مختلف عنوان کرد.

وی با تاکید براینکه، این آمارها بعنوان یک مبنای رسمی ، مورد استفاده تصمیم‌گیران سطوح عالی کشور قرار می گیرد، گفت: متاسفانه در حال حاضر این آمار و ارقام های ارائه شده از همگرایی لازم برخوردار نیست.

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بعنوان مثال در حوزه یونسکو گزارشات و آمارهای مختلفی از سوی دستگاه ها، موسسات و مجموعه های مرتبط در کشور تهیه می شود که برای یکدست شدن و هماهنگ شدن این آمارها آئین نامه ای تنظیم و بحث های کارشناسی نیز در کنار آن شکل گرفته است.

احمدی اضافه کرد:برای تنظیم آیین نامه همگرایی و هماهنگی در آمار علم و فناوری کشور شاخص ها و معیارهای جوامع پیشرفته در این حوزه مطالعه و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی در ادامه یکی دیگر از مباحث مطرح شده در نشست امروز شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه گزارش فعالیت های انجام شده در این شورا عنوان کرد و گفت: محقق شدن وظایف قانونی شورای عتف از جمله موضوعات مهمی است که در طول این دوسال پیگیر آن بوده ایم.

احمدی با بیان اینکه، خوشبختانه و با پیگیری های انجام شده آئین نامه شرح تفصیلی وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت تصویب و ابلاغ شده است، گفت: این به طور حتم باید بعنوان یک مبنا به منظور همگرایی تمامی دستگاه ها با این شورا مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اجرای قانون شرکت های دانش بنیان بعنوان یکی از قوانین اساسی کشور را از دیگر مباحث مطرح شده در نشست امروز عتف عنوان کرد و مسئولیت پیگیری و نظارت بر اجرای این قانون را بر عهده شورای عتف دانست.

وی ایجاد مناطق علم و فناوری را از دیگر مباحث عنوان شده ذکر کرد و گفت: خوشبختانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در طول این دوسال توانسته است پنج مرحله علم و فناوری را تصویب و آئین نامه و تمامی وظایف مرتبط را ساماندهی کند.

احمدی خاطرنشان کرد:در حال حاضر مناطق علم و فناوری در استان های یزد، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و بوشهر فعال شده اند و اعضای استانی این مجموعه ها درگیر کار شده اند.

وی با بیان اینکه، در نشست امروز عتف همچنین پیگیری های انجام شده در خصوص طرح های کلان ملی مطرح شد، گفت: چالش های پیش رو این طرح ها نیز در این نشست مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و تاکید شد که نباید تلقی این باشد که در شورای عالی عتف تعدادی پروژه و طرح کلان ملی مطرح است بلکه از دستگاه ها و مجموعه ها خواسته شده است که در تمام این حوزه ها فعال و هماهنگی لازم را برای دسترسی به اهداف ایجاد کنند.

انتهای پیام