پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

خیز ایران برای تصاحب رتبه نخست تولید کمی علم ۲۰۱۷/ادامه رشد تولید مقاله و کاهش سهم مقالات کنفرانسی محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17016
شنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۶ | 09:42

خیز ایران برای تصاحب رتبه نخست تولید کمی علم ۲۰۱۷/ادامه رشد تولید مقاله و کاهش سهم مقالات کنفرانسی محققان ایرانی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ضمن اشاره به رشد ۱۵ درصدی ایران در تولید علم ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵، از کاهش قابل توجه سهم مقالات کنفرانسی محققان ایرانی در تولید علم خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمدجواد دهقانی افزود: با توجه به این که هنوز اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی کامل نشده است و بیش از چند ماه از ثبت اطلاعات سال ۲۰۱۷ میلادی نیز نمی گذرد، رتبه کمیت تولید علم ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۴ رسیده است، البته این رتبه قطعی نشده است و برای اعلام رتبه قطعی باید منتظر ماند. اما تا این تاریخ در این پایگاه ۱۴ هزار و ۵۲۴ مدرک از پژوهشگران کشور نمایه شده است.

سرپرست ISC اظهار داشت: برای سال ۲۰۱۶ میلادی، تعداد ۴۹ هزار و ۵۳۵ مدرک از کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس ثبت شده است. تعداد مدارک ثبت شده ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی در همین پایگاه ۴۳ هزار و ۱۱۱ مورد بود، بنابراین رشد کمیت تولید علم ایران حدود ۱۵ درصد است.

وی افزود: بعد از ایران روسیه با ۱۱ درصد رشد و مالزی با ۶ درصد رشد رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. چین، ترکیه، هند و لهستان به ترتیب با رشد ۵ ، ۳ ، ۲ ، ۲ و ۲ درصدی، در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با ۱۵درصد رشد در بین ۲۵ کشور برتر که بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می‌کنند، حائز رتبه نخست رشد کمیت علمی دنیا شده است.

سرپرست ISC ادامه داد: سهم ایران از کل کمیت علم دنیا نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۱٫۵ درصد از علم دنیا را تولید کردیم. این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱٫۸ درصد رسیده است و در سال ۲۰۱۷ میلادی تا حال حاضر این رقم حدود ۲٫۱ درصد است که البته در خصوص اطلاعات سال ۲۰۱۷ میلادی باید تا تکمیل اطلاعات در این سال برای اعلام سهم قطعی صبر کرد.

دهقانی در ادامه خاطرنشان کرد: رشد کمیت تولید علم کشور در سال های اخیر در حالی اتفاق افتاده است که به دلیل مشکلات ناشی از تفاوت نرخ ارز، روند شرکت اعضای هیات علمی در کنفرانس های های بین المللی چه به لحاظ سهمی و چه به لحاظ تعدادی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: به عنوان مثال در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی هر ساله حدود ۲۰ درصد تا ۲۴ درصد از تولید علم کشور شامل مقالاتی بوده است که حاصل شرکت در کنفرانس های بین المللی هستند. در سال های اخیر این مقدار کاهش یافته است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ میلادی سهم مقالات کنفرانس ها از کل تولید علم کشور حدود ۶ درصداست.

به گفته دهقانی ، در سال ۲۰۱۱ میلادی تعداد مقالات حاصل از شرکت در کنفرانس های بین المللی حدود ۷۰۰۰ مورد بود، این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۰۰۰ مدرک است.

وی گفت: باید خاطرنشان کرد که مرجعیت علم بین الملل تنها با افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی‌شود. مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. مرجعیت علمی پیامدهای مثبت زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین بیش از هر چیز به جای تکیه صرف به کمیت تولید علم باید به دنبال افزایش اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

سهم زنان از فهرست محققان پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر تنها ۱۴ درصد است

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام تشکیل شد

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها