پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دستاورد فناوران ایرانی برای تصفيه سریع پساب كارواش‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17015
شنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۶ | 10:02

دستاورد فناوران ایرانی برای تصفيه سریع پساب كارواش‌ها

محققان فناوری مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تصفيه پساب‌های کارواش‌ها به روش زيست‌پالايي تسريع يافته بايوجمي شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر مهدي كشميری ، رئيس شهرك علمی و تحقيقاتی اصفهان گفت: اساس اين روش تصفيه، تنظيم پارامترهاي بيوالكتريك پساب با تزريق محرك زيستي توليد شده برمبناي مواد آلي است كه در آن بدون استفاده از پروسه‌هاي هوادهي مرسوم، با يك عمليات زيست‌پالايي سريع، آلاينده‌ها به سرعت كاهش مي‌يابند.

وي ادامه داد: بديهي است اين سيستم به صورت اقتصادي و اثربخش از ميزان آلودگي‌ها كاسته و ارزش‌افزوده نيز ايجاد خواهد كرد.

همچنين مديرعامل شركت دانش‌بنيان ارائه کننده این طرح تحقیقاتی با بيان اينكه مهم‌ترين مزيت اين طرح افزايش سرعت زيست‌پالايي است، گفت: در حالت طبيعي براي تبديل و فرآوري پساب‌ها به مدت زمان بسيار زيادي نياز است و وجود هواده‌ها كه مصرف انرژي بالايي دارند، ضروري است.

دكتر فرشيد سهيلي افزود: در اين روش، با فراهم‌سازي شرايط خاص توسط اين فناوري، زمان واكنش‌ها بسيار كوتاه شده و با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير (نور خورشيد) هزينه‌هاي اجرايي نيز به حداقل مي‌رسد.

اصغر حجتي مديرعامل شرکت همکار در ارائه این محصول گفت: اين شركت با بكارگيري فناوري بايوجمي در فرآيند تصفيه پساب كارواش‌ها و باس‌واش‌ها موجب صرفه‌جويي در آب مصرفي شده است.

وی افزود: اين مزيت باعث مي‌شود علاوه بر حذف آلودگي‌هاي زيستي، ۹۵ درصد پساب توليدي پس از فرآوري مجدد به چرخه شست‌وشو برگردد.

حجتی اعلام كرد: باس‌واش اتوبوسراني شاهين‌شهر به عنوان اولين سازماني كه از اين تكنولوژي استفاده مي‌كند به مدت هجده ماه است كه تعويض آبي نداشته و پساب تصفيه‌شده در اين سيستم در چرخش است.

وي ادامه داد: پس از آن اتوبوسراني اصفهان و چند سازمان ديگر اين تكنولوژي را در سيستم‌هاي تصفيه پساب خود استفاده كرده‌اند و كاربرد اين فناوري رو به پيشرفت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توسعه فناوری کلان داده ها با كلاستر ميكرو كامپيوتری فناوران کشور

کسب جايزه برتر ۲۰۱۷ پارك‌هاي علمي آسيا توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

نوآوری فناوران ایرانی در آبكاری کم‌هزینه مهندسی سطح

جايزه طلايي انجمن پارك‌هاي علمي آسيا به شركت دانش بنيان ایرانی رسيد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها