- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

زارع در گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم: زلزله امروز ارتباطی با گسل‌های مشهد ندارد/پس لرزه‌ها در هفته آینده تداوم دارند

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر این‌که زلزله امروز ارتباطی با گسل‌های مشهد ندارد اظهار داشت: تمرکز جمعیت چند میلیونی و وجود ساختمان‌های بلند در مشهد باعث شده که بیشترین گزارش ها و تصاویر زلزله های امروز از مشهد در فاصله ۸۰ کیلومتری کانون زلزله باشد.

دکتر مهدی زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار دیده‌بان علم ایران با بیان این که هیچ زلزله تاریخی در محدوده کانون زلزله صبح امروز سفیدسنگ در خراسان رضوی ثبت نشده است درباره گسل مسبب زلزله ساعت ۱۰ و ۳۹ دقیقه امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه گفت: گسل مسبب این زلزله دارای راستایی شمالغربی-جنوبشرقی با تمایل شرقی-غربی است که از فریمان در غرب به موسی آباد و مرز ایران و افغانستان در شرق می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: کانون این زلزله همچنین در نزدیکی انتهای گسل کشف رود است ولی گسل مسبب آن احتمالا همان گسلی است که می توان آنرا به عنوان گسل فریمان یا سفیدسنگ نامید و با توجه به رخداد زمین لرزه صبح امروز و پس لرزه های متعدد پس از آن، گسلی فعال است.

دکتر زارع با اشاره به سازوکار فشاری زلزله امروز سفیدسنگ گفت: عمق رخداد زلزله در گزارش های مقدماتی حدود ۱۰ کیلومتر اعلام شده که با توجه به اطلاعاتی که از پهنه وسیع زلزله و سازوکار آن داریم احتمالا عمق کانون بیشتر – حدود ۱۵ کیلومتر – است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در پاسخ به این سوال که با توجه به رخداد پس لرزه های متعدد در منطقه تا کی می توان انتظار تداوم زلزله در این منطقه را داشت گفت: با توجه به بزرگی این زلزله پس لرزه ها در هفته آینده هم ادامه خواهند داشت که خصوصا در طبقات بالای ساختمان‌های مشهد که تنها شهر دارای ساختمان‌های بزرگ در محدوده کانون زلزله است، احساس خواهند شد.

در ساعت ۱۰ و ۳۹ دقیقه امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه زلزله ای به بزرگی ۶ در مقیاس امواج درونی زمین، سفید سنگ  در خراسان رضوی را لرزاند.

بنابر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مختصات کانون این زلزله که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته، ۳۵٫۸۳ درجه طول شرقی و ۶۰٫۲۶ درجه عرض شمالی گزارش شده است.

کانون زلزله در ۲۴ کیلومتری سفيد سنگ، ۳۸ کیلومتری قلندرآباد و
۴۰ کیلومتری فريمان در خراسان رضوی واقع است.

متعاقب این زلزله در ساعت ۱۰ و ۴۹ دقیقه و ۳۱ ثانیه نیز زلزله دیگری به بزرگی ۴٫۷ در مقیاس امواج درونی زمین در سفیدسنگ به وقوع پیوسته است.

این زلزله طبق آخرین گزارش ها دو فوتی و ۱۷مصدوم بر جای گذاشته است.

انتهای پیام