پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولد نخستین ربات کتابدار ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16889
سه شنبه، ۱۵ فروردین، ۱۳۹۶ | 15:06

تولد نخستین ربات کتابدار ایرانی

متخصص ایرانی هوش مصنوعی موفق به طراحی و ساخت ربات رف‌خوانی شد که می تواند طی سه روز بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب را با دقت بالای ۹۹ درصد بررسی و کتاب هایی که در قفسه اشتباه در کتابخانه قرار گرفته اند را شناسایی کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مهدی جم پور، دکتری هوش مصنوعی و سازنده ربات رف‌خوان پارس گفت: رف خوانی به فرآیند منظم کردن کتاب های یک کتابخانه گفته می شود که ضرورت آن این است که کتاب ها به مرور زمان و به وسیله افراد مراجعه کننده امانت گرفته و ناخواسته جابه جا می شوند مثلا در قفسه ای که بوده اند در جای دیگر قرار می گیرد و به دلیل محل غلط در مراجعات بعدی توسط امانتدار پیدا نمی شود در نتیجه نیاز است که کتابخانه در دوره های زمانی مشخص، مرتب سازی یا اصطلاحا رف خوانی شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل متخصصان کتابداری معمولا سالی یکبار فرآیند رف خوانی را انجام می دهند ولی این کار بسیار سخت و پر زحمت است به این خاطر که کدهای کتاب که معمولا از آن به عنوان کد کنگره یاد می شود ترکیبی از حروف و اعداد و معمولا بیشتر از ۱۰ کاراکتر است و مقایسه این کدها به منظور مرتب سازی الفبایی برای انسان کار دشواری محسوب می شود. منتهی این کار برای ماشین ساده است و مکانیزم مقایسه و مرتب سازی به صورت ماشینی انجام می شود.

جم پور خاطرنشان کرد:  ربات رف خوان پارس قادر است در کتابخانه قدم بزند و بین قفسه ها به پردازش این کتاب ها بپردازد، کتاب ها را شناسایی کند و کدهای آنها را بخواند و با آنچه که در پایگاه کتاب های کتابخانه وجود دارد مقایسه کند، به این ترتیب کتاب هایی که اشتباها در محل غلط قرار گرفته اند را مشخص می کند و محل واقعی را هم تعیین خواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن کامپیوتر ویژن ایران تصریح کرد: این ربات می تواند طی سه روز بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب را با دقت بالای ۹۹ درصد بررسی و کتاب های اشتباه را کشف و تعیین محل کند، به طور مثال در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان رف خوانی و از دستاوردهای آن می توان به کسب امتیاز۸ TRL  از ۹ در نمایشگاه بین المللی تهران و فن بازار وزارت علوم اشاره کرد و جزو طرح های برتر دانشگاه کرمان نیز بوده است.

وی گفت: این ربات مجهز به شش دوربین است که یک دوربین برای تعیین مسیر استفاده می شود و پنج دوربین دیگر به طور همزمان کار تحلیل کتاب ها را برعهده دارند.

جم پور افزود: فناوری این ربات درمراحل ثبت اختراع قرار دارد، همچنین با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه شهید باهنر کرمان مراحل ثبت اختراع بین المللی آن نیز در دست اقدام است، به طور کلی مراحل تجاری سازی این ربات انجام شده و امیدواریم بتوانیم علاوه بر دانشگاه کرمان این محصول را به سایر دانشگاه ها و کتابخانه های کشور نیز عرضه کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید اپلیکیشن تشخیص بیماری‌های پوستی با هوش مصنوعی + لینک دسترسی

پیش‌بینی بودجه پنج هزار میلیارد تومانی در حوزه هوش مصنوعی

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

چاپ مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در معتبرترین نشریه شیمی تجزیه دنیا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها