جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ماده خطرناک MTBE از بنزین مصرفی کشور حذف می‌شود؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1683
چهارشنبه، ۲۶ خرداد، ۱۳۹۵ | 15:09

ماده خطرناک MTBE از بنزین مصرفی کشور حذف می‌شود؟

دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در صورت تصویب هیات دولت ماده خطرناک MTBE از بنزین مصرفی حذف می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سیدعباس شجاع‌الساداتی با اعلام این خبر اظهار کرد: در حال حاضر ماده MTBE را برای بالا بردن اکتان و میزان احتراق پذیری به بنزین‌های مصرفی اضافه می‌کنند که این ماده جایگزین ماده خطرناک قبلی شده است.

وی افزود: از سال ۷۹ سرب خطرناک قبلی از بنزین‌های مصرفی حذف و ماده MTBE جایگزین آن شد؛ اما پس از بررسی‌های مختلفی که صورت گرفت، مشخص شد این ماده نیز خطرات زیادی دارد و به دلیل قابلیت بالای انحلال با آب آلودگی ایجاد کرده و آبهای زیر زمینی را آلوده می‌کند.

به گفته شجاع‌السادتی، افزودن ماده MTBE به دلیل خطراتی که دارد، در کشورهای اروپایی و امریکایی به صورت کامل حذف شده و در حال حاضر تنها در کشورهای آسیایی و خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: البته حذف ناگهانی این ماده از بنزین مصرفی امکانپذیر نیست و باید طی یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله این اتفاق بیفتد و دولت باید برای حذف آن برنامه‌ریزی کند.

دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه بهترین جایگزین برای ماده MTBE، زیست اتانول است، گفت: در دنیا مرسوم شده که به جای بنزین مخلوط با این ماده از زیست اتانول استفاده شود که هیچ گونه خطرات زیست محیطی نیز ندارد.

وی خاطرنشان کرد: زیست اتانول در کنار اینکه مخاطرات زیست محیطی ندارد، قابل تجدیدپذیری هم هست و مانند سوختهای فسیلی تمام نمی‌شود؛ زیرا منشا آن گیاهی است.

شجاع‌الساداتی توسعه تکنولوژی تخمیری را از دیگر مزیت‌های زیست اتانول عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت تخمیری برای کشور حیاتی است و زیست اتانول نیز می‌تواند ما را در این حوزه به دانش فنی برساند، امیدوار هستیم که هر چه زودتر به استفاده از این سوخت زیستی برسیم.

وی اظهار کرد: زیست اتانول می‌تواند در حوزه تولید دارو و تولید کنجاله سویا که برای خوراک طیور و آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز کاربرد داشته باشد.

دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری تصریح کرد: بحث جایگزینی زیست اتانول به جای بنزین‌های مصرفی فعلی را به هیات دولت ارائه کرده‌ایم و امیدواریم که پس از بررسی‌های تخصصی و کارشناسانه در هیات دولت به تصویب برسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ایرانی در تولید محصولات پتروشیمی و بنزین از گاز طبیعی

تولید کاتالیست تبدیل متانول به بنزین در کشور

تهران در یک قدمی فاجعه لندن! / آمارهای تکان‌دهنده معاون تحقیقات وزیر بهداشت + فیلم

بازیافت ۹۵ درصدی بخارات بنزین با دستاورد پژوهشگران صنعت نفت کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها