جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آمادگی روس ها برای کمک به برنامه اعزام فضانوردان ناسا به مریخ

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16772
سه شنبه، ۱۵ فروردین، ۱۳۹۶ | 10:50

آمادگی روس ها برای کمک به برنامه اعزام فضانوردان ناسا به مریخ

کارشناس فضایی روس معتقد است آمریکا نمی تواند بدون کمک روسیه به مریخ پرواز کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  طرح قانونی در باره سرمایه گذاری  آژانس ملی فضانوردی « ناسا» را به امضا رساند.  این سند به اتفاق آراء در  کنگره آمریکا به تصویب رسید  و اولین استراتژی پیشرفت رشته فضانوردی در آمریکا  طی سال های اخیر است. بلندپروازانه ترین هدف  این طرح قانونی، پرواز سرنشین دار  به مریخ در سال ۲۰۳۳ میلادی  است.  در طرح بودجه  سال جاری، ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار  برای برنامه های «ناسا» تخصیص داده  خواهد شد.

ناتان ایسمونت، کارمند ارشد پژوهشکده فضایی فرهنگستان علوم  روسیه در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک»، دستاوردهای زیاد آمریکا در  پژوهش‌های  فضایی و استفاده از فضا را متذکر شد؛ اما  به عقیده وی، نمی توان گفت که کشورهای اروپایی و روسیه خیلی از آمریکا عقب مانده اند زیرا مقایسه نه بر اساس  حجم فعالیت ها در این عرصه، بلکه نتایج  انجام می شود. در این عرصه نمی توان گفت که روسیه برتری خود را از دست داده است.  البته  از طرف روسیه حجم فعالیت  در عرصه پژوهش فضای کیهانی  در  سال های اخیر بشدت کاهش یافته است ولیبا اطمینان می توان در باره توسعه  و تکامل این  پژوهش ها صحبت کرد. برنامه های روسیه در رابطه با فضا نیز بلندپروازانه هستند اما نباید گفت که روسیه قصد دارد  پرواز سرنشین دار به  مریخ را به انجام برساند. آمریکایی ها از کمک روسیه در این نوع پرواز  استفاده خواهند کرد».

به عقیده ایسمونت،  ناسا و « روس کاسموس» سازمان های رقیب نیستند. این دو سازمان با یکدیگر همکاری می کنند.

هر چند عجیب به نظر می رسد اما « ناسا» و « روس کاسموس» سازمان های رقیب نیستند.  به عنوان مثال، آمریکایی ها با  کمک موشک « اطلس —۵»  با موتور روسی برای پایه اول به عمق فضا پرواز می کنند. در این عرصه شرکت روسیه تا حدی جا افتاده است که پیش بینی ها در باره گذار  آمریکایی ها به  موتور های ساخت خود  و یا  خودداری از همکاری با  روسیه ناکام می ماند.  به علاوه، برنامه های فضایی  مانند پرواز به  « زهره» از سوی « ناسا» و « روس کاسموس» مورد حمایت قرار گرفت.  این طرح بلندپروازانه را به طور مشترک بهتر می توان اجرا کرد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

«فضا و کارآفرینی»، شعار هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۳

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها