سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

سماجت روس‌ها برای فروش جت مسافربری به ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16764
دوشنبه، ۱۴ فروردین، ۱۳۹۶ | 12:57

سماجت روس‌ها برای فروش جت مسافربری به ایران

با وجود لغو تحریم‌ها و قراردادهای ایران برای خرید هواپیما از شرکت های بزرگ هواپیماسازی مانند « ایرباس»  و « بوئینگ»، رسانه های روسیه همچنان از علاقمندی طرف ایرانی برای خرید « سوپر جت سوخو» روسی خبر می‌دهند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به این که مذاکرات در خصوص احتمال تحویل  هواپیماهای « سوخوی سوپر جت ۱۰۰»  شرکت « هواپیماهای غیرنظامی سوخی» روسیه  به ایران  از یک سال و نیم پیش آغاز شده و طی مذاکراتی که سال ۲۰۱۶ میلادی در این خصوص انجام شد، توافق های مقدماتی  در مورد تحویل « سوخوی  سوپر جت ۱۰۰»  به ایران  حاصل شد که به لحاظ یک سری دلایل  قراردادهای مربوطه به امضا نرسیدند، اعلام کرده که موضوع تحویل هواپیماهای « سوپرجت» روسیه در سطح عالی  در دستور مذاکرات مقامات عالی دو کشور قرار دارد.

در همین راستا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جمع‌بندی  سفر دو روزه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به  مسکو، اعلام کرده که فدراسیون روسیه  می تواند هواپیماهای « سوپر جت ۱۰۰»  و بالگردهای اورژانس را به ایران تحویل بدهد.

به گفته رئیس جمهور روسیه در جریان مذاکرات  راه های گسترش همکاری در رشته ماشین سازی  و  هواپیمایی غیرنظامی  به بحث گذاشته شده و در دستور روز به  تحویل  هواپیماهای  « سوخوی سوپر جت ۱۰۰»  و بالگردهای اورژانس به ایران  توجه شده است.

الکساندر شاروف، مدیر شرکت «  روس ایران اکسپو»  و « خیم ترانس» ، کارشناس  امور  همکاری  تجاری — اقتصادی  و  حمل و نقل، معاون  رئیس  بخش  ایران  باشگاه کاری  سازمان همکاری شانگهای در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: این پروژه از چشم انداز بسیار خوبی برخوردار است.  با وجود آنکه شرکت های هواپیمایی غرب قراردادهای زیادی در باره تحویل  هواپیماهای « ایرباس» و « بوئینگ»  با ایران به امضا رساندند، اما  تهران تاکنون فقط سه هواپیما از ۱۸۰  هواپیمای « ایرباس» را که باید به ایران تحویل داده شوند، دریافت کرده است.

در خصوص « بوئینگ»  وضع  پیچیده تر است.  دو  هواپیمای «  بومباردیر»  کانادایی نیز به  ایران تحویل داده شد  که مدل های  پنج، شش سال قبل هستند.  ایران نیاز شدیدی به هواپیما دارد؛ از اینرو، اگر در عالی ترین سطح در خصوص تحویل هواپیما صحبت شده است و روسای جمهور دو کشور  توافقنامه چارچوبی را به امضا رساندند،  می توان آن را یکی از گام های مهم تحویل  « سوپر جت» روسیه  و دیگر بالگردهای اورژانس  به ایران تلقی کرد. احتمال آن می رود  که  « ام.اس-۲۱» و « تو —۲۰۴»  و مدل های دیگر هواپیما به ایران تحویل داده شوند.»

احیای  مذاکرات در باره خرید  «سوپر جت» توسط ایران  و  شرکت های هواپیمایی ایران، گویای آن است  که تولید کنندگان روسیه  توانستند قیمت ارزان تر، مرغوبیت  و شرایطی بهتر  از  رقبای غربی  به ایران پیشنهاد کنند.

شاروف در این خصوص گفت: قیمت و مرغوبیت کالا  به نفع روسیه است.  البته  شرکت های غربی از امکانات بهتری در رابطه با پرداخت به طور قسطی و بیمه   برخوردارند. نهاد مربوطه در روسیه کمتر به  این موضوع توجه می کند.  اما فکر نمی کنم آژانس بیمه اعتباری صادراتی  و سرمایه گذاری روسیه  (اکسار) بتواند  اینگونه  وسایل را بیمه کند.  هر چند اگر  توافق های مکمل  بین  دو کشور به امضا برسد، این نکته نیز می تواند یک مزیت شود. شرکت های  غربی  به  حساب های مسدود ایران دسترسی دارند  از این رو آن ها دچار هیچ نوع ریسکی نمی شوند  و می توانند به راحتی  کالا های خود را به ایران تحویل بدهند  که در کشورهای غربی به ثبت خواهد رسید.  به عنوان مثال،  همان « ایرباس» هایی که به ایران تحویل داده شده اند در  ایرلند به ثبت رسیده اند.».انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید ضد یخ بدنه هواپیما در کشور

برای سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی شد: فرود نخستین فضانوردان روسیه در ماه/پرواز آزمایشی فضاپیمای جدید روسیه در ۲۰۲۳

رباتی که در شبکه تلویزیونی روسیه خبرخوان شد!

پرواز هواپیمای آتش‌نشان ایرانی مجهز به مخازن تحت فشار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها