جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تنها ۵۰ درصد ظرفیت بنادر کشور استفاده می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1671
چهارشنبه، ۲۶ خرداد، ۱۳۹۵ | 14:11

تنها ۵۰ درصد ظرفیت بنادر کشور استفاده می‌شود

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با اشاره به استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت بنادر کشور گفت: این در حالیست که بنادر کشور امکان بهره‌برداری دو برابری را دارند.

به گزارش دیده بان علم ایران، محمدسعید سیف ، حمل و نقل دریایی را شاخه‌ای از بخش حمل و نقل کشور دانست و افزود: از این رو حمل ونقل دریایی در توسعه تجارت خارجی کشورها نقش مهمی را ایفاء می‌کند، خوشبختانه در سال‌های گذشته در این حوزه از رشد خوبی برخوردار بودیم و با در نظر گرفتن تعداد بنادر و ظرفیت‌های موجود با بازده ۵۰ درصد مشغول کار هستیم.

وی در عین حال از گسترش سرمایه گذاری در بنادر کشور خبر داد و افزود: در چند سال گذشته شاهد رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری در بنادر با بازده ۵۰ درصد بودیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توجه ناکافی در امر تخصیص بهینه منابع مالی و فقدان تکنولوژی مدرن جهت توسعه صنعت حمل و نقل را سدی بر سر راه توسعه اقتصادی کشور دانست و یادآور شد: در این زمینه لازم است تا در جهت تسریع در امر توسعه همه جانبه کشور، از منابع مالی و تکنولوژیکی گسترده‌تری استفاده شود.

وی با اشاره به برخی سنجش‌های صورت گرفته از وضعیت موجود بنادر کشور، اظهار کرد: به منظور سنجش وضعیت موجود بنادر، برخی شاخص‌های فیزیکی کارایی عملیات بندری همانند شاخص اندازه‌گیری اشغال اسکله، شاخص سرعت تخلیه و بارگیری کشتی‌ها، شاخص‌های عملکرد ساعتی اسکله، متوسط زمان توقف کشتی در بندر، زمان انتظار نوبت و زمان سرویس و بازدهی نیروی انسانی بررسی می‌شود.

سیف به نقش ترانزیتی، ملی و فراملی بنادر اشاره کرد و گفت: اهداف کلان سازمان در توسعه بنادر، بر تقویت زیرساخت‌های تجاری کشور بنا شده است و افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل و استفاده از ظرفیت‌های تجاری کشور در حوزه ترانزیت از جمله برنامه‌ها است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراخوان حمایت از پژوهشگران «زیست فناوری» و طرح‌های پژوهشی «علوم شناختی»

محققان کشور به دنبال تولید نمک خوراکی از جلبک‌های دریایی

«تولید محصولات آرایشی از منابع ایمن دریا» ، مقام اول ایده بازار دریایی

مرکز پردازش سریع حوزه هوایی و هوانوردی راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها