جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پیشروی «بورگر» در قطع دست و پای جوانان سیگاری زیر ۴۰ سال!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16685
سه شنبه، ۸ فروردین، ۱۳۹۶ | 10:36

پیشروی «بورگر» در قطع دست و پای جوانان سیگاری زیر ۴۰ سال!

 رییس مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به بیماری «بورگر»، جامعه هدف آن را جوانان سیگاری ۲۰ تا ۴۰ سال دانست و گفت: در صورتی که فرد جوان سیگاری با استعمال دخانیات دچار سوزش نوک انگشتان و کبودی در این نواحی شود احتمالا در حال دچار شدن به بیماری بورگر است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، بیماری بورگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی نوعی اختلال انسدادی غیر آترواسکلروتیک سرخرگها و سیاهرگهای کوچک تا متوسط اندامهای فوقانی و تحتانی است. علت این انسداد التهاب مکرر و پیشرونده و ایجاد لخته در دیواره رگهاست و معمولا در ارتباط با مصرف تنباکو بخصوص سیگار است.

دکتر راوری با هشدار نسبت به تهدید جوانان سیگاری زیر ۴۰ سال با بیماری بورگر افزود: این بیماری موجب انسداد شریان های افراد جوان سیگاری می شود و مختص کشور ما و کشورهای شرقی و آسیایی است. علت اصلی این که چرا این بیماری در این منطقه وجود دارد با وجود بحث بر سر آب و هوا، تغذیه، ژنتیک و … مشخص نشده است؛ اما بیماری مشخصا در کشورهای غربی و اروپایی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این افراد باید از هرگونه استعمال دخانیات به هر شکلی خودداری کنند زیرا این تنها راه درمان بیماری بورگر است. نکته مهم این که اگر فرد سیگاری خودش سیگار را ترک کند اما در معرض دود سیگار قرار بگیرد نیز به این بیماری دچار می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در صورت قطع نشدن مصرف سیگار بدن بیمار به هیچ کدام از درمان‌ها پاسخ نمی دهد و درمانها، تنها کمکی خواهد بود و در نتیجه فرد با قطع دست و پا رو به رو خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: آگاهی دادن به این موضوع به جوانان سیگاری بسیار مهم است زیرا اگر این افراد سیگار را ترک نکنند یک دست یا هر دو پای خود را از دست خواهند داد و این مشکل برای جوانان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله مشکلات اجتماعی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم این که افراد سیگاری بالای ۵۰ سال به این بیماری دچار نمی شوند؛ اما خانم ها و آقایان سیگاری ۲۰ تا ۴۰ ساله به این بیماری مبتلا می شوند. و حتی بیمارانی هستند که به دلیل عدم ترک سیگار اکنون پاها از بالای زانو و دستهای خود تا آرنج را از دست داده اند.

دکتر راوری طرد شدن این افراد از خانواده و جامعه را از عوارض اجتماعی ابتلا به این بیماری در صورت ترک نکردن سیگار دانست و گفت: هر فردی این مشخصه (سوزش و کبودی نوک انگشتان دست و پا)  را در خود دید سیگار را ترک کند زیرا در صورت قطع اندام به افسردگی های شدید دچار می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد بیماران بورگر در مشهد را ۲۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد، بیش از این افراد است اما در حال حاضر ۲۵۰ بیمار را تحت درمان داریم که به دلیل از دست دادن شغل خود فاصله درمانی طولانی را طی می کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بررسی کرد: رفتارهای پرخطر دانشجویان در مقایسه بـا دیگر گروه هـای جمعیـتی

دیابت، پرفشاری خون و دخانیات، قاتل ۴۰ درصد قربانیان مرگ زودرس در ایران

رییس پژوهشکده سرطان پستان هشدار داد: دو برابر شدن نرخ ابتلای ایرانیان به سرطان در دهه آینده

دکتر ملک زاده: استرس و کم خوابی زمینه ساز سرطان است/ ۸۷ درصد مبتلایان سرطان،سیگاری ها هستند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها