چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

«روما»، نخستین ربات مانکن ایرانی در آستانه بازار مد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16518
سه شنبه، ۲۴ اسفند، ۱۳۹۵ | 13:06

«روما»، نخستین ربات مانکن ایرانی در آستانه بازار مد

جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف توانستند پس از تلاشی شش ماهه، نخستین ربات مانکن ایرانی با نام “روما” را طراحی و تولید کنند.
به گزارش دیده بان علم ایران “روما” به عنوان نخستین مانکن رباتیک در ایران با تلاش اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شد.
شرکت دانش بنیان “رباتیک اجتماعی آوا و نیما”(دکتر ربات) متشکل از جمعی از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف زیر نظر قطب علمی طراحی، رباتیک و اتوماسیون این دانشگاه به مدیریت دکتر علی مقداری فعالیت هایی را در حوزه رباتیک اجتماعی آغاز کرده اند. این شرکت دانش بنیان به تازگی مانکنی را طراحی کرده اند که قادر است اندام های بالاتنه خود را به حرکت درآورد. این طرح که تحت حمایت دفتر تجاری سازی دانشگاه شریف می باشد، یک ربات انسان نما با نام “روما” است که توانایی حرکت مفاصل گردن، شانه و آرنج را در شبیه ترین حالت به انسان خواهد داشت. همچنین چرخش ۳۶۰ درجه ای کل بدن مانکن این قابلیت را ایجاد میکند تا لباسی که بر تن دارد از تمامی زوایا دیده شود.
از دیگر مزایا و قابلیت های این ربات ملی مانکن می توان به طراحی جذاب و متفاوت، قابلیت های حرکتی، حرکت مفاصل گردن، شانه و آرنج در شبیه ترین حالت به انسان، چرخش ۳۶۰ درجه ای کل بدن، کنترل حرکات و برنامه ریزی توسط اپ اندروید، قابلیت برنامه ریزی سناریوهای حرکتی متفاوت و قابل اجرا به صورت متناوب، قابلیت برنامه ریزی حالات بدنی متفاوت در فواصل زمانی مشخص، قابلیت های هوش مصنوعی، شناسایی مشتری و چرخش به سمت آن، تعامل حرکتی با مشتری و قابلیت پخش پیام صوتی (خوشامدگویی و ارائه مشخصات لباس) اشاره کرد.
این ربات به عنوان یکی از طرح های برگزیده در ششمین جشنواره مد و لباس فجر در مراسم اختتامیه ی این جشنواره که در تالار وحدت برگزار شد، رونمایی شد.
“روما” به عنوان اولین مانکن رباتیک در ایران، این پتانسیل را دارد تا به عنوان یک محصول دانش بنیان، جایگزین مانکن های وارداتی شود و علاوه بر جذاب کردن ویترین مغازه ها، نقطه ی آغازی برای بکارگیری علم رباتیک در جامعه باشد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها