جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

تولید واکسن سالک توسط محققان علوم پزشکی ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16371
یکشنبه، ۲۲ اسفند، ۱۳۹۵ | 12:32

تولید واکسن سالک توسط محققان علوم پزشکی ایران

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: با همکاری موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) واکسن سالک که در مرکز تحقیقات نانوفناوری این دانشگاه تولید شده است، به مرحله تولید در شرایط تمیز و فاز صنعتی می‌رسد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمود رضا جعفری به تولید فرآورده موضعی برای درمان سالک در مرکز تحقیقات نانوفناوری اشاره و اظهار کرد: درمان سالک بسیار سخت است و باید روزی سه بار تا سه هفته به بدن بیمار آمپول های «گلوکانتین» تزریق شود؛ این تزریق دارای عوارض جانبی بسیاری است که در توان افراد خردسال و سالمند نیست.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: فرآورده‌ موضعی نانولیپوزومی از «آمفوتریسین بی» که داروی ضد قارچ و ضد انگل بسیار خوبی است را در این مرکز تولید کرده ایم تا درمان بیماری سالک تاثیرگذارتر باشد. این فرآورده دارای ثبت اختراع از آمریکا بوده و با نام تجاری «سیناآمفولیش» تولید می شود.

دکتر جعفری تصریح کرد:  آمپول گلوکانتیم تزریقی در درمان سالک آن گونه که باید تاثیرگذار نیست و مقاومت بدن نسبت به آن زیاد شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: طرح بزرگی با مرکز DNDi (Drugs for Neglected Diseases Initiatives) سوئیس در این خصوص  داشته‌ایم تا این دارو را توسعه دهیم و اکنون در فاز سه طرح قرار داریم و با نتایج این فاز خواهیم توانست مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت کسب و برای تولید انبوه دارو اقدام کنیم.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاثیر داروی درمانی سالک به شکل موضعی را بیشتر از روش تزریق عضلانی و یا داخل ضایعه دانست و گفت: این دارو را می‌توان روزی دو بار به شکل موضعی و به مدت چهار هفته به جای تزریق عضلانی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: کار آزمایی‌های بالینی فاز یک و دو فرآورده سیناآمفولیش انجام شده است و در حال حاضر در فاز سه کارآزمایی بالینی این دارو سه طرح در حال انجام است که یک طرح زیر نظر سازمان جهانی بهداشت و دو طرح دیگر تحت نظارت وزارت بهداشت کشور است.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: طرحی که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است در خصوص درمان بیماری سالک خشک در محدوده شهر مشهد بوده و دو طرح دیگر بر روی سالک مرطوب در شهر های اصفهان و شیراز و زیر نظر وزارت بهداشت در حال انجام است.

دکتر جعفری از نیاز کشور سوریه جهت دریافت کرم موضعی سالک خبر داد و افزود: با توجه به انجام کارآزمایی‌های بالینی، در صورت موافقت وزارت بهداشت این محصول به سوریه صادر خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: همچنین چند فرآورده دیگر در این مرکز تحقیقاتی در دست اقدام است؛ که می توان به ژل نانولیپوزومی موضعی کورکومین با نام تجاری «سینانومین » اشاره کرد که در فروردین ماه سال آینده تولید خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: کورکومین اثرات ضدالتهاب، ،آنتی اکسیدان ،آنتی میکروبیال, ضد قارچ, ضد درد و خاصیت ترمیم زخم دارد و بالقوه می تواند به صورت موضعی در درمان خیلی از بیماریها مثل پسوریازیس, اگزما, آفتاب سوختگی, آفت دهان, التهاب لثه, زخمهای پا, زخمهای عفونی, سوختگی ها, زخمهای جراحی و زخم دیابتیک استفاده شود و تنها مشکلی که دارد زرد کردن موضع قابل استفاده است.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: کار تحقیقاتی تولید داروی سینانومین چهار سال به طول انجامیده و در فروردین ماه سال جاری تولید صنعتی و در تابستان سال آینده رسما وارد بازار می شود.

دکتر جعفری تولید نانومیسلهای حاوی سیلیمارین با نام تجاری سینالیو را در مرحله نهایی اعلام و اظهار کرد: «سیلی مارین» ماده موثر در گیاه خارمریم است و در درمان انواع بیماری های کبدی بسیار مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: سینالیو اردیبهشت ماه سال آینده تولید و پس از تکمیل مطالعات پایداری در تابستان سال ۹۶ برای اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت اقدام خواهد شد.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: به دنبال درمان بیماری های قلبی و عروقی در قالب یک طرح تحقیقاتی تلاش داریم تا روند افزایش چربی خون بیماران را که در سطح بالایی قرار داشته و کم نمی شود به صورت درون وریدی با تزریق نانولیپوزومها اصلاح کنیم.

وی توضیح داد : نتایج این پروژه در فاز مطالعات حیوانی داحل و خارج کشور حاکی از تاثیر خوب آن در کاهش چربی خون بوده است.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: حدود یک ماه قبل طرح بزرگتری جهت انجام مطالعات پایداری,سم شناسی و فارماکوتکنیکی بر روی این لیپوزوم تعریف شده است؛ که در پایان یک سال و کامل شدن نتایج تحقیقات؛ تولید صنعتی در شرایط تمیز داروی کنترل چربی را دنبال خواهیم کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: این مرکز ارتباطات  بسیار خوبی با مراکز تحقیقاتی داخلی و دانشگاه های خارج کشور دارد و حمایت خوبی از سوی مراکز دیگر مثل ستاد ویژه توسعه نانوفناوری ریاست جمهوری می شود.

وی تصریح کرد: علم نانو در حال گسترش بسیار زیادی در جهان است و در درمان بیماری های صعب العلاج و واکسیناسیون نقش زیادی دارد؛ که جهت رشد این علم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر این مرکز تحقیقات؛ گروه نانوفناوری دارویی در دانشکده دارو ایجاد شده است.

دکتر جعفری گفت: نانو در درمان بیماری ها و عفونت ها تاثیر بسیار زیادی دارد؛ اما در عین حال تکنولوژی گران قیمتی است. واردات این داروها هزینه ارزی زیادی در بر دارد ولی تولید این داروها در کشور باعث صرفه جویی ارزی ریادی می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به طور مثال قیمت هر ویال نمونه خارجی فرم لیپوزومی داکسوروبیسین حدود ۷۵۰ دلار است؛ که اکنون با تولید سیناداکسوزوم بیمار برای هر ویال ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می کند که بیمه ها ۹۰ درصد هزینه آن را تقبل می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

بیست و چهارمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی برگزار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها