پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

با تلاش پژوهشگران بیوتکنولوژی کشاورزی محقق شد: تجاری سازی دانش فنی سموم گیاهی کشاورزی با اثربخشی بالا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16355
شنبه، ۲۱ اسفند، ۱۳۹۵ | 14:39

با تلاش پژوهشگران بیوتکنولوژی کشاورزی محقق شد: تجاری سازی دانش فنی سموم گیاهی کشاورزی با اثربخشی بالا

دانش فنی و فرمولاسیون سموم گیاهی کشاورزی بر پایه آزادیراختین با اثربخشی بالا از سوی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به یک واحد تولید کننده سم و کود واگذار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر لیلا مامنی، رییس بخش نانوتکنولوژی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح اظهار داشت: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان توسعه دهنده کاربرد نانو در زمینه سموم کشاورزی و در راستای بهبود اثربخشی سموم کشاورزی، طی قراردادی هفت ساله نسبت به فروش دانش فنی و فرمولاسیون سموم گیاهی کشاورزی بر پایه آزادیراختین با پایداری بالا به یکی از واحدهای تولید کننده سموم و کودهای کشاورزی در کشور اقدام کرده است.

وی با بیان این که سموم کشاورزی بر پایه آزادیراختین علاوه بر افزایش عملکرد و کسب رضایت کشاورزان فاقد عوارض زیست محیطی سموم شیمیایی هستند، تصریح کرد: استفاده ناآگاهانه، بی رویه و بی مورد از سموم شیمیایی باعث ایجاد ناهنجاری ها و نابسامانی هایی در چرخه زیست موجودات و کنش طبیعی طبیعت شده است. این مسأله در تولید محصولات کشاورزی سبب ایجاد بقایای سموم می شود که این مساله به عنوان یک عامل خطر برای سلامتی انسان و آلودگی محیط زیست مطرح می باشد. سم پاشی های مکرر در گلخانه ها، برداشت زود هنگام محصولات بعد از سم پاشی و ارایه آنها به بازار و مصرف این محصولات به صورت خام و تازه، سلامت مصرف کنندگان را به طور جدی تهدید می کند و باعث ایجاد آلودگی در محصولات زراعی و باغی و سفره‌های آب زیرزمینی شده است. در این میان به کارگیری و بهبود فرمولاسیون سموم بوتانیکال یک راهکار مناسب برای حل بخشی از مشکلات مذکور است.

استادیار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در عین حال خاطرنشان کرد: کاربرد سموم بوتانیکال مانند نیم (آزادیراختین) با همه مزایایی که دارند به دلیل حساسیت آنها به نور خورشید و گرما در بسیاری از موارد مقرون به صرفه نیستند در این راستا محققان نانوفناوری پژوهشکده طی تحقیقات خود فرمولاسیون جدید و پایداری از این سموم را ارائه کرده اند که مشکل ناپایداری آنها در برابر نور و گرما را ندارد.

وی در پایان به ارزش بالای این سموم اشاره کرد و گفت: بانک EXIM هند به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات بر پایه عصاره نیم( آزادیراختین) اعلام کرد که در سال ۲۰۱۱ ارزش بازار آفت کش های زیستی جهانی معادل ۱٫۳ میلیارد دلار بوده و رشد سالانه ۸/۱۵درصد تا سال ۲۰۱۷ برای این بازار پیش بینی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نوآوری محققان دانشگاه تهران در تولید ترکیبات مغذی گیاه از پسماند معادن و ضایعات آلی

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

جایزه «صنعت هوشمند» آکادمی سلطنتی مهندسی سوئد به دانشجوی ایرانی رسید

در دانشگاه تهران محقق شد: تولید مکمل پروبیوتیک ضداسهال گوساله شیرخوار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها