- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

قدرت‌ پادزهرهای ایرانی

رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: پادزهرهای تولیدی ایران از مؤثرترین پادزهرها در دنیاست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر ناصر محمدپور با اشاره به فعالیت های بخش جانوران سمی و تولید پادزهر آنها در این موسسه اظهار کرد: این بخش که در سال ۱۳۳۹ افتتاح شد، به عنوان نخستین دپارتمان فعال در این زمینه در منطقه، خاورمیانه و قاره آسیا بود.

وی با اشاره به این که فعالیت های پژوهشی، تشخیصی، تولیدی و آموزشی زیادی در این مجموعه انجام می‌شود، افزود: زمان افتتاح این بخش هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص جانوران سمی ایران در هیچ کتاب و مقاله ای وجود نداشت و علی رغم کمبود امکانات در تمامی نقاط کشور از جانوران سمی موجود نمونه برداری انجام شد.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی با بیان اینکه نتیجه این نمونه برداری ها انتشارکتاب هایی به زبان های مختلف دنیا بود، خاطرنشان کرد: کتاب مارشناخت و عقرب شناخت ایران از جمله این کتاب هاست که هم اکنون نیز در دانشگاه های معتبر دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: پس از طبقه بندی و شناسایی جانوران سمی، استراتژی تولید پادزهر در موسسه رازی تدوین شد و بر اساس پژوهش های انجام شده پادزهرضد مارگزیدگی ۶ ظرفیتی و ضدعقرب‌زدگی ۶ ظرفیتی تولید شد که تمام نیاز کشور را تامین کرده است.

دکتر محمدپور بیان کرد: به دلیل تنوع آب و هوایی در ایران، دومین کشور دنیا از لحاظ تنوع جانوران سمی محسوب می شویم و به همین دلیل شاهد گزش بالای مردم توسط این جانوران نیز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تا پیش از تولیدات موسسه رازی در کشور، این گزش ها سبب مرگ افراد می شد، گفت: با تولید پادزهر و وارد شدن آن به بازار مصرف، علی رغم تعداد گزش بالا،در بین افرادی که از پادزهر این موسسه استفاده کردند، حتی یک مورد، تلفات و مرگ و میر در کشور مشاهده نشده است.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی با بیان اینکه تقاضای بسیاری از سوی کشورهای منطقه برای استفاده از این محصولات وجود دارد، اضافه کرد: بر همین اساس صادرات مقطعی این محصولات را به کشورهای اطراف توسط موسسه رازی شاهد هستیم.

وی بیان کرد: پادزهرهای موسسه رازی به دلیل ۶ ظرفیتی بودن، از موثرترین پادزهرها در دنیا محسوب می شوند و سم و زهر اکثر مارها و عقرب های موجود در دنیا را خنثی می کند.

محمدپور همچنین کتاب «مارشناخت و عقرب شناخت« ایران را از جمله کتاب‌هایی توصیف کرد که توسط محققان موسسه رازی منتشر شده و در دانشگاه های معتبر دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام