جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

كسب جایزه «دانشمندان جوان» آکادمی جهانی علوم توسط دو زن محقق ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16145
سه شنبه، ۱۷ اسفند، ۱۳۹۵ | 09:33

كسب جایزه «دانشمندان جوان» آکادمی جهانی علوم توسط دو زن محقق ایرانی

جايزه نقدي «دانشمندان جوان» آكادمي جهاني علوم  (The world Academy of Sciences) به دو  تن از زنان محقق ایران تعلق گرفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر فرشته مشكاني و دكتر آزاده ملك‌نژاد كه در بخش پژوهش‌هاي بنيادي از هجدهمين جشنواره جوان خوارزمي موفق  به دريافت رتبه برتر شده بودند جايزه نقدي توآس را به خود اختصاص دادند.

سال گذشته نیز ،  دكتر خاطره رضائيان و دكتر مهدخت ارشدي با معرفي دبيرخانه جشنواره جوان خوارزمي موفق به دريافت جايزه نقدي آكادمي جهاني علوم شده بودند،

اين دو زن جوان پژوهشگر برگزيده سال ۹۵، به عنوان نامزد دريافت جايزه نقدي توآس براي دانشمندان جوان سال ۲۰۱۷ معرفي شدند كه با اعلام اداره سازمان‌هاي تخصصي روابط بين‌الملل سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران به عنوان افراد واجد شرايط، پذيرش و از سوي آن سازمان بين‌المللي تأييد شدند.

آكادمي جهاني علوم با هدف توسعه و ارتقاي علم در كشورهاي در حال توسعه، در سال ۱۹۸۳ درتریست ایتالیا آغاز به کار کرد و سال ۱۹۹۱ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO)، مسئولیت اداره بودجه و پرسنل توآس را به عهده گرفت.

هشتاد و پنج درصد اعضاي توآس در كشورهاي در حال توسعه مشغول به كار و زندگي هستند. اعضاي این آكادمي که تعداد آنان هم اکنون به حدود هزار نفر می‌رسد، هفتاد  کشور را نمایندگی می‌کنند.

دكتر فرشته مشكاني عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه کاشان است كه با ارائه طرح ” ساخت کاتالیست نانوساختار اکسید آهن برای واکنش انتقال آب-گاز دمای بالا” در بخش پژوهش‌های بنیادی گروه فناوری‌های شیمیایی موفق به کسب رتبه اول از هجدهمين جشنواره جوان خوارزمي شده است.

خلاصه طرح پژوهشي اين محقق جوان كه دانش آموخته، استاد نمونه پژوهشی و پژوهشگر برتر دانشگاه کاشان است «انتخاب جايگزيني مناسب براي كروم در فرمولاسيون كاتاليست انتقال آب – گاز دماي بالا» است به گونه‌اي كه فعاليت و پايداري كاتاليست حفظ شود.

مشكل اساسي كاتاليست‌هاي واكنش انتقال آب-گاز دما بالا سينترينگ حرارتي سريع كاتاليست در دماهاي بالا و در نتيجه كاهش مساحت سطحي كاتاليست است. اكسيد كروم در فرمولاسيون كاتاليست‌هاي صنعتي به عنوان ارتقا دهنده براي جلوگيري از اين پديده به كار مي‌رود ولي به شدت سمي و سرطان‌زا است. كاتاليست‌هاي نانو ساختار اكسيد آهن به دليل دارا بودن نسبت سطح به حجم بالاتر در مقايسه با كاتاليست‌هاي متداول از عملكرد و كارايي بالاتري برخوردارند. در اين طرح دانش فني ساخت كاتاليست‌هاي عاري از كروم در مقياس پايلوت تدوين شده است. دانش فني ساخت كاتاليست‌هاي نانو ساختار Fe2O3-Cu0-Cr2O3 نيز در مقياس صنعتي تدوين گرديده و براي اولين بار در كشور در شركت توسعه صنايع نفت و گاز سرو به توليد صنعتي رسيده است.

دكتر آزاده ملك نژاد برگزيده رتبه دوم پژوهش‌هاي بنيادي براي طرح «ميدان‌هاي پيمانه‌اي و كيهان شناسي عالم اوليه»  زاده مشهد و دانش آموخته دكتري رشته فيزيك نظري از دانشگاه الزهرا است كه براي اولين بار به مطالعه اثر ميدان‌هاي پيمانه‌اي غيرآبلي (non-Abelian) در فيزيك عالم اوليه پرداخته است. وي نشان داده است كه بر خلاف تصور موجود ميدان‌هاي پيمانه‌اي مي‌توانند بدون بر هم زدن همسان‌گردي فضايي، در فيزيك كيهان اوليه سهم داشته و اثرات مشاهده‌پذيري در تابش زمينه كيهاني و ساختارهاي كيهاني بگذارند. از اين ميان مي‌توان به توليد امواج گرانشي قطبيده و شكست تقارن پاريته در تابش زمينه كيهاني اشاره كرد.

اين طرح به دليل اهميت نظري و مشاهداتي، توجه بسياري از پژوهشگران جهان را به خود جلب كرده است و زاوياي ديگر آن نيز مطالعه و بررسي شده‌است.

چاپ پانزده مقاله در مجلات علمي معتبر بين‌المللي از جمله تلاش‌هاي علمي اين محقق در زمينه فيزيك و كيهان‌شناسي است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

عضویت یک استاد ایرانی در فرهنگستان علوم جهان

فیزیکدان جوان ایرانی به عضویت آکادمی جهانی علوم انتخاب شد

دانشمند زن آفریقایی، هفتمین رییس آکادمی جهانی علوم شد

استاد دانشگاه شیراز به‌ عنوان دانشمند جوان آکادمی علوم جهان معرفی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها