پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

گام ایران برای تولید انبوه واکسن تزریقی فلج اطفال

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16115
یکشنبه، ۱۵ اسفند، ۱۳۹۵ | 14:06

گام ایران برای تولید انبوه واکسن تزریقی فلج اطفال

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از اختصاص مبلغ یک هزار میلیارد ریال برای تولید واکسن فلج اطفال تزریقی به این موسسه از سوی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر حمید کهرام با اشاره به اینکه این واکسن برعکس واکسن خوراکی از ویروس کشته تولید می شود، افزود: اختصاص این اعتبار بیانگر اعتماد و حمایت مجلس شورای اسلامی از موسسه رازی است.

وی اظهار کرد: این بودجه با رای نمایندگان مردم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از محل بودجه عمومی سال ۹۶ به موسسه رازی اختصاص یافت.

کهرام گفت: با توجه به اینکه براساس مصوبه سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۱۸ واکسن کشته تزریقی فلج اطفال در کل دنیا، جایگزین واکسن زنده خوراکی خواهد شد، تولید کافی این واکسن از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس موسسه رازی ادامه داد: ایران با کمال افتخار با تولیدات موسسه رازی در زمره ۱۰ کشوری قرار گرفته که این واکسن را تولید می کند، لیکن در زمان حاضر ویروس این واکسن به صورت زنده بوده و به شکل خوراکی مصرف می شود.

وی با بیان اینکه در واکسن تزریقی فلج اطفال، ویروس کشته به کار می رود که ریسک ابتلا به بیماری را به شدت کاهش می دهد، اضافه کرد: اکنون دانش فنی تولید واکسن فلج اطفال تزریقی در موسسه رازی وجود دارد و این در حالی است که تنها در ۵ کشور جهان شاهد این مهم هستیم.

کهرام تاکید کرد: با اختصاص یک هزار میلیارد ریال توسط مجلس شورای اسلامی، سایت تولید واکسن فلج اطفال تزریقی کشور در موسسه احداث می شود و به تولید انبوه این واکسن دست خواهیم یافت.
چندی پیش ایران گواهینامه ریشه کنی فلج اطفال را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرد که این امر موفقیت تولیدات موسسه رازی را نشان می دهد.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با قریب به ۹۰ سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور است.
بر اساس اعلام موسسه رازی،‌در سال‌های پس از انقلاب اسلامی روند فعالیت‌ها در مؤسسه از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کرد به طوری که تحقیق و تولید عمده ای از واکسن‌های دامی و انسانی از جمله واکسن‌های اوریون، سرخجه و سه‌گانه (سرخک ، سرخچه و اوریون) در این سالها انجام گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تداوم پروژه های متعدد تولید واکسن کووید ۱۹ در ایران: نخستین واکسن mRNA ایرانی به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

گسترش واکسیناسیون کرونا در آلمان به کودکان بالای ۱۲ سال

جناب نمکی! می گویید «برای تکه تکه شدن روی مین» هستید؛ اما این جان مردم است که به هوا می‌رود!

واکسن کووید ۱۹ تاثیری بر شیر مادر ندارد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها