جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

پایان «سیاه‌زخم» در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16109
یکشنبه، ۱۵ اسفند، ۱۳۹۵ | 14:25

پایان «سیاه‌زخم» در ایران

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: در نیمه نخست سال جاری با تولید حدود ۲۵ میلیون دز واکسن شاربن (سیاه‌زخم) در این موسسه از خروج حدود ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر علی اسحاقی افزود: میزان تولید این واکسن در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دز بوده که نشان دهنده رشد ۱۷ درصدی در این حوزه است.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی خاطرنشان کرد: این واکسن جهت ایمن سازی فعال علیه بیماری آنتراکس در گاو، گاومیش، گوسفند، بز و دیگر حیوانات حساس به بیماری شاربن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بیماری شاربن که در انسان به آن (سیاه زخم) می گویند بیماری عفونی و مشترک بین انسان و حیوانات است که در حیوانات بیشتر در پستاندارانی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر، بز کوهی و سایر علفخواران دیده می شود.

دکتر اسحاقی با بیان اینکه در صورت تماس انسان  با حیوانات مریض و آلوده این بیماری منتقل خواهد شد، گفت: شاربن از دیر باز در کشور شایع بوده و خسارات و تلفات زیادی در انسان و جمعیت دامی کشور ایجاد می کرد اما با اقدامات وسیع و مؤثر موسسه رازی و سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از این بیماری، ابتلا و تلفات در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: در بسیاری از استان های کشور این بیماری بیش از ده سال است که در جمعیت انسانی و دامی گزارش نشده و تنها در برخی از استان ها و مناطق به صورت موردی و اتفاقی دیده می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امکان تولید انبوه واکسن فلج اطفال تزریقی در موسسه رازی

خط تولید جدید سرم‌های درمانی در موسسه رازی

موفقیت محققان ایرانی در ساخت اولتراسانتریفیوژ ۶۰هزار دور در دقیقه

همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه رازی در تولید واکسن های نوترکیب

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها