جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مخالفت با محصولات تراریخته، مبنای علمی و قانونی ندارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16044
شنبه، ۱۴ اسفند، ۱۳۹۵ | 19:32

مخالفت با محصولات تراریخته، مبنای علمی و قانونی ندارد

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز معتقد است در شرایطی که عمده بذرها و محصولات کشاورزی وارداتی به کشور تراریخته هستند، جلوگیری از تولید داخلی این محصولات بدون هیچ مبنای قانونی و علمی تنها به سود واردکنندگان خواهد بود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر علیرضا افشاری فر که در افتتاحیه همایش تخصصی «زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید دانش بنیان» در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز سخن می گفت، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۰ میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته رفته که آمریکا با وجود این که یکی از سختگیرانه ترین قوانین در زمینه سلامت غذا را دارد با ۷۳ میلیون هکتار مزارع تراریخته بزرگترین تولیدکننده محصولات تراریخته در دنیاست.

وی با تاکید بر این که طی بیش از بیست سالی که از تجاری سازی محصولات تراریخته گذشته هیچ مستند علمی درباره عوارض تراریخته ها گزارش نشده است، اظهار داشت:  یکی از مهمترین مزایای محصولات تراریخته که حذف بخش عمده ای از کودهای شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی است.

افشاری فر در عین حال خاطرنشان کرد: باید حرفهای مخالفان محصولات تراریخته را هم بشنویم و با منطق و استدلال با آنها بحث کنیم ضمن این که نباید کشور را از این فناوری ها محروم کنیم.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به نقش شرکتهای دانش بنیان در توسعه فناوری های نوین در بخش کشاورزی و سایر حوزه ها خاطرنشان کرد:  شرکتهای دانش بنیان کلید توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی هستند. در بحث اقتصاد مقاومتی بر ارتقای اقتصاد دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول منطقه در این زمینه تاکید شده و طی سال های اخیر توجه زیادی به شرکتهای دانش بنیان در کشور شده است به طوری که تنها در حوزه زیست فناوری ۲۸۰ شرکت دانش بنیان با گردش مالی بیش از یک میلیارد در سال فعالیت دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. حاجی گفت:

    اقای دکتر مدرکدار بی دانش کدام محصول بدونه اجازه وارد ایران شده که اجازه دولتی طبق دستورات مجلس را پشت پا گذاشته؟ به مراکز قانونی اطلاع دهید. مگر شما خفتهاید؟

سرخط خبرها